flip the museum

Kinderen nemen het museum over!

Met dit project zijn kinderen de baas in het Van Abbemuseum. Leerlingen van groep 1 tot en met 8 nemen de plek in van vaste medewerkers van het museum – achter de kassa, in de beveiliging, als tentoonstellingsmakers en als rondleiders. Ook zorgen ze samen voor een metamorfose van het museum. Wat gebeurt er als de kinderen het voor het zeggen hebben; hoe zou een museum er dan uit zien?

Concept

Met dit intensieve kunstproject zorgen we niet alleen voor een enorme impact (positieve traumatische ervaring) bij de leerlingen, leraren en de school, maar nemen hierin ook de ouders en museummedewerkers mee. Geen eenmalige workshop of speldenprik, maar een onderdompeling in de wereld van het museum die hen nog lang zal bijblijven. Door niet alleen te observeren, maar door het zelf te ervaren, zelf te doen, te creëren en te reflecteren. Vanuit een praktijkervaring die niet losstaat van het museum, maar die integraal wordt opgenomen in de praktijk van het museum. Hierbij wordt het museum aangepast op de school in plaats van andersom. Een ervaring die niet alleen impact heeft op de school, maar ook op het museum en haar medewerkers. Wij leren van de leerlingen en van hun visie op het museum, en bieden ruimte aan deze visie. Leerlingen leren eerst van professionals (kunstenaars en museummedewerkers) en zij geven daarna hun lessen door aan ons en elkaar.

Het gaat om een levensecht project, dat aansluit bij de dagelijkse praktijk van het museum en hierdoor breed gedragen wordt. De authenticiteit van het project landt erg goed binnen het onderwijs; zij zijn op zoek naar nieuwe werkvormen en vinden hier aansluiting bij de werkwijze van kunstenaars en projecten in het museum.

Het integreert hiermee de ambitie vanuit het museum om een divers publiek daadwerkelijk een podium te bieden (diverse perspectieven en verhalen verzamelen en zeggenschap) en de ambities binnen het onderwijs om op zoek te gaan naar vernieuwing, vanuit intrinsieke motivatie en betrokkenheid.

Terugblik door een museumcollega

“Het komt niet vaak voor dat ik vertel over bewaking in het museum. Ook vanuit het oogpunt van veiligheid laten we niet vaak mensen in onze eigen keuken toe, maar voor deze groep maak ik graag een uitzondering. Deze jonge mensen zijn heel enthousiast en hebben niks kwaads in de zin, daar durf ik me wel meer kwetsbaar voor op te stellen. Tijdens mijn mini-opleiding met mijn junior bewakers zag ik dat hun vertrouwen groeide. Ik was daar heel trots op, je moet je taak als bewaker ook serieus nemen, anders stelt het niks voor.“

Wim Kruis, Hoofd Bewaking

Aansluiting bij het onderwijs

Het project sluit goed aan bij authentiek en meer projectmatig gericht onderwijs. Een mooie aanvulling op de ontwikkelingen die opgezet worden binnen de CMK-regeling: het ontwikkelen van creatieve en kritische leerlingen en verder professionaliseren van docenten binnen het onderwijs. En de wens van scholen een duurzame wederkerige relatie op te bouwen met culturele instellingen. Wij zien vooral de noodzaak van een koppeling naar de wereld buiten de school en koppeling naar (maatschappelijke) thema’s die aan meerdere vakken raken.

In ontwikkeling

Deze aanpak werken we nu verder uit i.v.m. de samenwerking met de SPILcentra, waarbij we het Cultuur&Ik principe inzetten. Waarbij creativiteit samengevat wordt in drie kernbegrippen: ontdekken - in een kansrijke omgeving - met de nodige vrijheid. Leerlingen volgen een meer autonoom proces van: verwondering, onderzoeken, vormgeven en presenteren. Het biedt de docenten de mogelijkheid een creatief proces aan te gaan.

Museumeducatieprijs 2017

‘Flip the museum’ is genomineerd voor de Museumeducatieprijs 2017. De Museumeducatie Prijs is dé onderscheiding voor samenwerkingsprojecten tussen musea en scholen uit het primair onderwijs.

Home