smART places

smARTplaces - Een Europees project voor 'audience development'

smARTplaces is een visionair, langdurig Europees publieksontwikkelingsproject met als doel een revolutie te brengen in de manier waarop cultuur en kunst waargenomen en geconsumeerd worden. Hiervoor worden digitale technologie en nieuwe vormen van culturele bemiddeling gebruikt. Het is een grootschalig samenwerkingsproject dat ontwikkeld wordt door een partnerschap van 8 musea en culturele instellingen van 6 verschillende landen in Europa (ondersteund door 2 onderzoekspartners) en medegefinancierd door het Creative Europe programma van de Europese Unie. Van 2016 tot 2020 vinden er meer dan 55 verschillende activiteiten met een kenmerkende digitale link plaats, die diverse segmenten binnen het bestaand en toekomstig publiek van iedere instelling adresseren.

Het project richt zich op het ontwikkelen en testen van nieuwe benaderingen tot publieksontwikkeling, betrokkenheid van het publiek, co-creatie, het opbouwen van capaciteit binnen de instellingen, internationale aandacht voor kunsttentoonstellingen en nieuwe creatieve werken. Met een coherent en meerlagig gebruik van digitale technologie, sociale webtools, adaptieve storytelling-technieken gecombineerd met gedeelde tentoonstellingen en on- en offline activiteiten, worden de partnerinstellingen omgevormd tot smARTplaces. Dit zijn culturele ruimten met eigenschappen die ervoor zorgen dat de instellingen kunnen communiceren met en het betrekken van publieksgroepen door heel Europa en binnen het internationale partnernetwerk.

Het project zet zich af van de passieve bezoekerservaring en verbindt juist publieksgroepen door het creëren van een nieuwe digitale culturele ruimte die uit zal groeien tot een innovatief 'European Cultural Site Network'. Dit netwerk is dialogisch, verbonden, interactief, educatief, geïntegreerd, toegankelijk en betrokken.

Om de algemene doelen te behalen zal het project zich ook richten op veranderingsmanagement en benadrukt het de inclusie van culturele bemiddeling, opleiding van het personeel en kennisuitwisseling. Een set van interne trainingsactiviteiten zal interne perceptie vergroten, evenals de mogelijkheden voor digitaal mediagebruik binnen een culturele, creatieve en contentmanagement context.

Het netwerk van smART places bestaat uit acht culturele instellingen en twee universiteiten uit acht landen:

  • Dortmunder U - Centre for Art and Creativity, Dortmund (Duitsland)
  • Musée de Picardie, Amiens (Frankrijk)
  • WIELS Contemporary Art Centre, Brussel (België)
  • ETOPIA - Centre for Art and Technology, Zaragoza (Spanje)
  • Van Abbemuseum, Eindhoven (Nederland)
  • ZKM I Center for Art and Media, Karlsruhe (Duitsland)
  • Azkuna Zentroa, Bilbao (Spanje)
  • Onderzoekspartner: Birmingham Centre for Media and Cultural Research, Birmingham City University (GB)
  • Technologie Partner: Oulu University of Applied Sciences (Finland)
  • Associated partner: Liechtenstein National Museum, Vaduz (Liechtenstein)

Medegefinancierd door het Creative Europe Programme van de Europese Unie

Home