Academie - Leren van het museum

tentoonstelling

Academie Leren van het museum

15/09/2006 - 26/11/2006
Conservatoren: Bart De Baere, Charles Esche, Kerstin Niemann, Angelika Nollert, Dieter Roelstraete , Irit Rogoff

Academie is een internationale reeks tentoonstellingen, projecten en evenementen die op initiatief van het Siemens Arts Program worden georganiseerd door de Kunstverein in Hamburg, de afdeling Visual Cultures van Goldsmiths College in Londen, het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen en het Van Abbemuseum in Eindhoven.

Met dit doorlopende project wordt beoogd mensen aan te zetten na te denken over de mogelijkheden van Academie in de maatschappij. Het project ging in 2005 bij de Kunstverein in Hamburg van start met de tentoonstelling Academie. Kunst onderwijzen en leren over de positie van leerlingen en docenten op kunstacademies. In september 2006 wordt het tentoonstellingsstokje overgenomen door het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen en het Van Abbemuseum in Eindhoven, die aan de hand van een andere benadering van het onderwerp zullen ingaan op het instituut museum en het educatieve potentieel ervan.

Leren van het Museum

Waar het museum traditioneel gezien een geïdealiseerde opvatting wil laten zien van wat of hoe we van de presentaties moeten leren, bestudeert Academie. Leren van het Museum de vraag ‘Wat kan men van het museum leren buiten wat het museum wil laten zien?’ Academie is een doorgaand proces waarmee een alternatieve reeks grondbeginselen voor onderwijzen en leren wordt geproduceerd. Het museum wordt gezien als een voortdurend groeiend archief van ervaringen, geschiedenissen en dynamische processen, dat verder gaat dan het idee van een collectie voorwerpen. Groepen activisten, theoretici, kunstenaars, studenten, archivarissen, bibliothecarissen en filosofen zijn gevraagd een bijdrage te leveren om de vraag te helpen beantwoorden. Hiervoor kunnen ze gebruikmaken van de collectie, de diverse afdelingen – waaronder de staf – om hulp vragen of andere hulpmiddelen van buiten het museum in stelling zetten om de grenzen van de traditionele museumpresentatie te verleggen. Academie is daarmee een proefproject voor verder onderzoek naar de nieuwe mogelijkheden voor opleiding en kennisuitwisseling die het Van Abbemuseum in de toekomst gaat ontwikkelen, zoals het bekroonde programma Be[com]ing Dutch in the Age of Global Democracy.

De projecten


Charles Esche, Kerstin Niemann en Mårten Spångberg
in samenwerking met Marissa van Mourik en Rachida Post

Sounding Difference – The Gate Collection
Irit Rogoff en Deepa Naik

The Ambulator, of: wat gebeurt er als we vragen mee uit wandelen nemen?
Susan Kelly, Valeria Graziano, en Janna Graham

I Like That
Jean-Paul Martinon en Rob Stone

Leren van de collectie
Christiane Berndes

Inverted Research Tool
Liam Gillick en Edgar Schmitz

Imaginary Property
Jan Gerber, Susanne Lang, Sebastian Lütgert en Florian Schneider in samenwerking met Willem Jan Renders

The Conspired World – Think Tank Strategies
John Palmesino, Anselm Franke en Eyal Weizmann
Research Architecture Centre, Goldsmiths College, Londen
Edgar Schmitz en Liam Gillick

Conservatoren

Bart De Baere en Dieter Roelstraete (Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen)
Charles Esche en Kerstin Niemann (Van Abbemuseum)
Irit Rogoff (Goldsmiths College)
Angelika Nollert (Siemens Arts Program)

Medewerkers in Eindhoven

Irit Rogoff & Deepa Naik; Anselm  Franke, John Palmesion & Eyal Weizman, Jan Gerber, Susanne Lang, Sebastian Leutgert & Florian Schneider; Liam Gillick & Edgar Schmitz; Janna Graham, Valeria Graziano & Susan Kelly; Jean-Paul Martinon & Rob Stone; , Mårten Spångberg & Bojana Cvejic, Christiane Berndes, Diana Franssen & Willem Jan Renders, en anderen.

‘Academie. Leren van het Museum’ is een initiatief van de Siemens Arts Program en maakt deel uit van ‘Be[com]ing Dutch in the Age of Global Democracy’. Dit project ontving in 2006 de Stimuleringsprijs voor Culturele Diversiteit van de Mondriaan Stichting.


Academie bestaat uit :

Nu

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage