Programma

Michèle Matyn. Foto Marcel de Buck
Michèle Matyn, After Laughter, installatie in het Van Abbemuseum, 2018. Foto Peter Cox
Michèle Matyn, After Laughter, installatie in het Van Abbemuseum, 2018. Foto Peter Cox
Michèle Matyn, After Laughter, installatie in het Van Abbemuseum, 2018. Foto Peter Cox
tentoonstelling

After Laughter

Michèle Matyn
15/01/2018 - 15/04/2018
in Het Oog

Vanaf 15 januari is Michèle Matyn gestart met After Laughter, een nieuwe creatie in Het Oog en aan de wand tussen het museum en het museumcafé.

Voor After Laughter heeft Matyn zich laten inspireren door de rivier de Dommel die langs het museum stroomt, waarbij ze water als materiaal maar ook als metafoor opvat. Dit combineert ze met haar belangstelling voor lachen als iets wat in staat is mensen te zuiveren en te verbinden. De tentoonstelling bestaat uit een serie onderling verbonden fotografische en sculpturale elementen. Matyn heeft een serie in China gemaakte foto’s gecombineerd met foto’s van de Dommel zelf. Langs de wand hangt een 46 meter lang papieren gordijn dat met de hand in elkaar is genaaid. Matyns foto’s bezitten textuur en materialiteit: de diepe vouwen van het papier en close-ups van de Dommel dringen in de koele, witte wanden van het museum en omhullen ze.

Aan het einde van de wand staat een orgel. Dit orgel, dat bij het bespelen gelach voortbrengt, roept associaties op met de hofnar, die zowel komisch als tragisch is en de taak heeft mensen te vermaken en het naar de zin te maken. Dergelijke associaties passen in Matyns jarenlange belangstelling voor verschillende seculiere tradities, protocollen en rituelen. In Het Oog heeft Matyn een ophangsysteem gemaakt dat is geïnspireerd door een traditionele constructie die ze zag op het Kempens Plateau in Peer. Aan een touw hangen een aantal performatieve rekwisieten en objecten die eveneens betrekking hebben op regionale activiteiten en gebruiken. Overdrachtelijk wil ze ons daarmee uitnodigen om na te denken over de rituelen die plaatsvinden binnen de muren van het museum. Een enorme uitvergrote Poloraid-foto die zij heeft gemaakt tijdens haar bezoek aan de Genneper Watermolen in Eindhoven, bedekt de achterwand van Het Oog. Matyns uitzonderlijke benadering van de schaal van foto’s, waarbij close-ups van het water worden opgeblazen tot meer dan zeven meter, heroriënteert onze zintuiglijke waarneming.

Matyns ambitieuze serie beelden en associaties vormen een geheel dat het museum binnendringt en uitstroomt. Ze presenteert een samenstel van verwijzingen, betekenissen en materialen dat ons overspoelt met gelach, water en de schimmen van rituelen langs de rivieren.

Performance "After Laughter - the laughter and pulcinella, 1"

Opening en artist talk 17 februari

Zaterdag 17 februari vindt de officiële opening van het project After Laughter van Michèle Matyn plaats. Om 13.30 uur is er in de leszaal van het museum een artist talk tussen Matyn en curator Nick Aikens. Toegang is gratis
Aansluitend kun je nog twee artist talks bijwonen:
14.30 uur: Tony Chakar in gesprek met directeur Charles Esche;
16.00 uur: Rasheed Araeen in gesprek met curator Nick Aikens.

 

Michèle Matyn

Michèle Matyn is een kunstenares uit Antwerpen. Matyns werk omvat fotografie, installaties, sculpturen en performances en bestaat uit een reeks visuele en materiële reacties op de locaties die ze verkent. Op plaatsen die ze dikwijls voor het eerst bezoekt, zoals onlangs de rivier de Li in China en Noord-Ossetië, gaat Matyn op zoek naar plekken waarop moderne ontwikkelingen en de tijd geen vat hebben gehad. De foto’s en objecten die zo ontstaan, hebben een mystiek, tijdloos karakter dat is gebaseerd op de nauw verweven relatie tussen de geschiedenis en ecologie van een plek en de verhalen die eruit zijn voortgekomen. Haar foto’s van rotsformaties of planten, vaak met een Polaroid-camera gemaakt, ogen zowel abstract als antropomorf, waardoor de grens tussen natuur en mens vervaagt.

Home