Programma

evenement

Becoming More 24 mei: “Practice against the Persistence of the Mercantile” 

Woensdag 24 mei
24/05/2017
16:00 - 17:30
lezing Rachel O'Reilly

Locatie: Auditorium Van Abbemuseum
Spreker: Rachel O'Reilly

De noord-zuidindeling van de wetgeving en ratio van de Verlichting en de koloniale geschiedenis van de eigendomsvorming blijven van invloed op wat wordt beschouwd als artistieke praktijk, curatoriale exploitatie en de ethiek van kennisvergaring op mondiaal vlak.

In deze lezing worden ontwerpproducten uit het tijdperk van het mercantilisme met elkaar in verband gebracht – de juridische afbakeningen van land/zee en het Torrens-stelsel van eigendomstitel-door-registratie van de Britse koloniale wetgeving op het gebied van grondbezit in Australië, nu het favoriete stelsel voor vastlegging van eigendomstitels van het IMF – om na te denken over de hardnekkigheid van de etnocidale en ecocidale logica in de dagelijkse culturele praktijk en de systematiek van ‘autonomie’ in de internationale kunst.

Wat was het mercantilisme? Is het ooit ten einde gekomen? Hoe verdragen artistieke en curatoriale praktijken – geïnstitutionaliseerd of niet – zich met neokoloniale en onteigenende normen voor productie en gedrag terwijl ze die tegelijkertijd tegenwerken? Rachel zal het standpunt van een hardnekkig curatoriaal postkolonialisme verduidelijken en putten uit haar artistieke onderzoek voor The Gas Imaginary om na te denken over de grenzen en mogelijkheden van esthetische uitwisseling buiten de uitsluitingsidealen van een volledig in eigendomstitels opgedeelde aarde en vrije vloeibare zeeën. Mogelijk worden er gedichten voorgedragen.

Becoming More Playlist

Practice against the Persistence of the Mercantile - talk by Rachel O'Reilly

Andere evenementen en projecten

 

DAI-SEMINARGROEP CURATING POSITIONS

Becoming more…poreus, resonant, ondersteunend, coherent, tactiel, verstrengeld, dierlijk…
Voor Becoming More… heeft de seminargroep Curating Positions gewerkt aan een reeks interventies in het Van Abbemuseum die de zintuigen aanspreken en zo vraagtekens plaatsen bij de historische voorkeursbehandeling van het kijken in de geschiedenis van de kunst en museologie. De projecten willen alternatieve manieren bieden om het museum te ervaren en de bestaande patronen, procedures en relaties tussen de bij het museum betrokken mensen veranderen.

ABSENCE TAKES SHAPE  (DAI-SEMINARGROEP CURATING POSITIONS 1)  

Locatie: Foyer, Van Abbemuseum
Clementine Edwards, Maike Hemmers, Sanne Kabalt

In Absence Takes Shape krijgt de bezoeker van het Van Abbemuseum een lint aangeboden – een stoffelijke herinnering aan een feministisch gesprek tussen drie studentes van het Dutch Art Institute. Hun gedachtewisseling gaat over de af- en aanwezigheid van handwerk in het museum en over de tedere en gewelddadige aspecten van aanraking.

BECOMING MORE… POROUS / A POROUS ARCHIVE (DAI-SEMINARGROEP CURATING POSITIONS)                                     

Locatie: Doe-het-zelf archief, Van Abbemuseum
Baha Görkem Yalım

De inclusiviteit van het museum staat centraal in veel discussies rond deze bijeenkomst (en is zelfs het doel van de vooruitstrevende intentie ervan). Het archief van een museum is een cruciaal knooppunt in zijn bestaande opzet als het gaat om wat dat museum bevat, erkent, weigert, voor onzichtbaar houdt, hoe het museum verbindt en waartussen het verbindt. De voorstelling van het museum als een structuur die herinnert, onderstreept opnieuw het belang van archieven als plaatsen waar complexe situaties worden opgehelderd en elk standpunt binnen de herinnering een politieke daad is. Het archief als het geheugen van een instelling bepaalt wat er nog moet worden onthouden. Daarom luidt onze vraag hier: Wat herinnert een museum precies?, wat de tweede vraag uitlokt: Of een museum kan herinneren waarvan het kan/zou moeten dromen? A Porous Archive wordt een plek om deze droom en een toekomst naar voren te brengen.

“FOLLOW THE SOUND IF YOU’RE MYOPIC” (DAI-SEMINARGROEP CURATING POSITIONS 3)

Location: Cafe De Markt, Woenselse Markt 48, 5612 CS Eindhoven 
Sergi Selvas, Joy Mariama Smith, Nika Timashkova, Baha Görkem Yalım


Het institutionele gewicht onderdrukt vaak elke tegen de hegemonie gerichte discussie terwijl het zijn betekenis ontleent en verhaal aanpast aan de heersende (politieke) agenda. Hoe kunnen we in dit verband de dominerende visuele en discursieve structuren mis-bruiken in de zin van Spivak? Hoe kan onze rol als mensen die werkzaam zijn in de culturele sector worden geherevalueerd? Met dit project willen we een open niet-geïnstutionaliseerde ruimte creëren zonder tweedelingen, waar stemmen en verhalen worden gehoord die door het proces van musealisering naar de periferie zijn gedrukt. De stemmen moeten niet worden geïntegreerd in een geprivatiseerd economisch systeem, maar dynamisch en vluchtig blijven. Als de stemmen zijn gehoord en de muziek is beluisterd, worden vreugdekreten niet gereguleerd. Ruimtes om dingen te delen en nieuwe vormen van communicatie, waar de scheiding tussen taal en muziek vervaagt.

Bekijk de live broadcast hier

DAI ROAMING ACADEMY
CONTEST -TEACHING AS A FORM OF ART

Location: B2 New Building, VAN ABBEMUSEUM
Time: DURATIONAL EVENT: 14:00 WED 24.05 – 17:00 THU 25.05

In which a group of artists andcurators attempt to fill a room with standing eggs. The work need not speak of patience or skill. What if it were about the fragility of the situation that the standing eggs produced? A situation that is by turns theoretical, aesthetic, pedagogical?

LEAD TUTOR: RUTH NOACK.


Becoming More 24 mei: “Practice against the Persistence of the Mercantile”  is onderdeel van:

Mede mogelijk gemaakt door

Partners

Home