Dwarsverbanden - Multi-zintuigelijke collectiepresentatie

Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Zaaloverzicht Dwarsverbanden. Foto: Joep Jacobs
Dwarsverbanden met werk ‘Jalta, Oekraïne, 30 juli’ van Rineke Dijkstra, 1993. Foto Joep Jacobs.
Dwarsverbanden met werk ‘Groot geel landschap’ van Willems Adams, 1968. Foto Joep Jacobs.
Dwarsverbanden met links het werk ‘Het Huis’ van René Daniels, 1986. Foto Joep Jacobs.
tentoonstelling

Dwarsverbanden Multi-zintuigelijke collectiepresentatie

18/09/2021 - 01/07/2024
Conservatoren: Charles Esche, Diana Franssen, Steven ten Thije
Ervaar kunst door te ruiken, horen, voelen en zien

Met 120 kunstwerken strekt de nieuwe collectiepresentatie Dwarsverbanden zich uit over alle vijf de verdiepingen van de collectievleugel van het museum. De tentoonstelling nodigt je uit kunst anders te ervaren: soms letterlijk door kunst te voelen, ruiken of horen. Soms metaforisch door verschillende, ook minder bekende stemmen het woord te geven. Veelal inspirerend, soms confronterend, omspant Dwarsverbanden ruim een eeuw kunstgeschiedenis met als vroegste werk Hommage à Apollinaire van Marc Chagall uit 1913 en meest recent het wandtapijt This Means Tableau uit 2019 van Laure Prouvost.

Multizintuiglijk

Met ruim 25 multizintuiglijke tools, waaronder teksten in braille, geurinterpretaties, voeltekeningen en sound scapes, is Dwarsverbanden de eerste volledig multizintuiglijke collectiepresentatie van Nederland. De tentoonstelling verrijkt ieders kunstervaring en maakt de kunstwerken toegankelijk voor een grotere diversiteit aan bezoekers, waaronder rolstoelgebruikers en blinde en dove bezoekers. 

Vijf gratis multimediatours

Vijf gratis multimediatours gidsen je door de omvangrijke tentoonstelling. De Introductie Tour en de Familie Tour bieden een eerste kennismaking voor jong en oud. Wil je meer verdieping? Kies dan voor De Lichamelijke Ontmoetingen Tour, De Liefdesbrieven Tour of De Breder Verhaal Tour. Download de tours gratis op je telefoon via de Smartify app (Google Play store) (Apple store).

Diverse perspectieven

Voor de ontwikkeling van de tentoonstelling werkte het Van Abbemuseum samen met verschillende (ervarings)deskundigen op het gebied van fysieke toegankelijkheid en (belangen)groepen op het vlak van inclusie, zoals The Office of Queer Affairs en Wie Zijn Wij, en toont zo een grotere diversiteit aan perspectieven.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Koop tickets

In de pers


Verslag Studio040: kunst voor alle zintuigen in het Van Abbemuseum

In de pers

Voor het AVROTROS-programma Nu te zien bezocht Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum, het Van Abbemuseum: “Je ziet hier overal dwarsverbanden, dat daagt je als kijker enorm uit om zelf te gaan kijken. Duidelijk is dat ook met behulp van voelen en ruiken een heleboel te ontdekken is.” Bekijk de aflevering hier.

"Als Dwarsverbanden iets duidelijk maakt, dan is het op hoeveel verschillende manieren je een kunstwerk kunt ervaren: met je ogen, je neus en je handen, in relatie tot andere kunstwerken, of in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen. Vaak terugkomen dus, want deze aanstekelijke tentoonstelling nodigt je uit om steeds opnieuw te kijken, voelen en ruiken." **** De Volkskrant

"Dwarsverbanden is een uitnodigende tentoonstelling en als het Van Abbe nog steeds een voortrekker is in het kunstdebat en als Dwarsverbanden iets zegt over de richting waarin het discours zich begeeft, dan is er hoop voor de beeldende kunst." **** NRC 

"Er zit veel logica in de chronologische opstelling van de getoonde werken. Hoe dichter bij vandaag, hoe groter het maatschappelijk engagement van de kunstenaars. Het klimaat, milieuverontreiniging, etnische conflicten, de genderongelijkheid, het passeert allemaal de revue. Gelukkig domineert de boodschap bijna nooit op de kijkervaring." De Tijd

"Elke zaal heeft bijzondere combinaties met - voor de echte liefhebbers - een tweede of zelfs een derde laag. Allemaal gebaseerd op ‘menselijkheid’, dé rode draad van deze tentoonstelling." Eindhovens Dagblad

Mede mogelijk gemaakt door

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage