Dwarsverbinding - Richard Bell

Zaaloverzicht 'Dwarsverbinding: Richard Bell'. Foto: Boudewijn Bollmann
Zaaloverzicht 'Dwarsverbinding: Richard Bell'. Foto: Boudewijn Bollmann
Zaaloverzicht 'Dwarsverbinding: Richard Bell'. Foto: Boudewijn Bollmann
Zaaloverzicht 'Dwarsverbinding: Richard Bell'. Foto: Boudewijn Bollmann
Zaaloverzicht 'Dwarsverbinding: Richard Bell'. Foto: Boudewijn Bollmann
Zaaloverzicht 'Dwarsverbinding: Richard Bell'. Foto: Boudewijn Bollmann
Zaaloverzicht 'Dwarsverbinding: Richard Bell'. Foto: Boudewijn Bollmann
tentoonstelling

Dwarsverbinding Richard Bell

25/06/2022 - 04/12/2022

kunstenaar bevraagt dekoloniaal discours

De toonaangevende kunstenaar Richard Bell (1953) woont en werkt in Brisbane, Australië, en gebruikt zijn kunst als politiek instrument. Op prikkelende en provocatieve wijze stelt hij het Westerse en witte construct van de kunstwereld aan de kaak. Als afstammeling van een generatie Aboriginal activisten pleit hij met zijn werk voor de emancipatie van alle First Nations gemeenschappen. De tentoonstelling Dwarsverbinding: Richard Bell is zijn eerste solo-expositie in Europa. Centraal hierin staan zijn statement-schilderijen en zijn twee essays over de positie van Aboriginal kunst en kunstenaars.

Essays

In 2002 schreef Bell het kritische essay Bell’s Theorem. Hierin kaart hij de koloniale structuren binnen de kunstwereld aan en pleit hij voor het zelfbeschikkingsrecht van de Aboriginal gemeenschap. Dit theoretische kader vormt de basis voor een reeks schilderijen, waaronder de werken met de teksten Aboriginal art, it’s a white thing en Western art does not exist. Bells schilderijen bieden een ontnuchterende reflectie op de realiteit van hoe de kunstwereld aan de binnenkant werkt: witte experts bepalen de criteria voor wat als 'Aboriginal art’ geldt. Speciaal voor deze tentoonstelling publiceert het Van Abbemuseum een nieuw essay van de kunstenaar, getiteld Bell’s Theorem (Reductio ad Infinitum).

Statement-schilderijen

Twintig jaar na zijn eerste provocatieve essay, maakte Bell twee nieuwe schilderijen met daarop de uitspraken Contemporary art, it’s a white thing en White Lies Matter. Het eerste werk kan gelezen worden als een bredere kritiek op de Westerse dominantie over de gehele wereldwijde hedendaagse kunstproductie. White Lies Matter is een aanklacht tegen de landonteigening van de oorspronkelijke bewoners door de Britten. In de tentoonstelling Dwarsverbinding: Richard Bell zijn zijn vier statement-werken voor het eerst samen te zien.

Dwarsverbanden

De solo van Bell maakt deel uit van de serie Dwarsverbinding, die je aanspoort om vanuit een ander, kritisch perspectief naar de huidige collectiepresentatie Dwarsverbanden te kijken. In de serie Dwarsverbinding presenteert het museum voorstellen voor nieuwe collectieaankopen.

Dit project wordt gesteund door de Australische regering via de Australia Council for the Arts, het financierings- en adviesorgaan voor kunst.

Koop tickets

In de pers

"Het is Bells eerste solo-expositie in Europa, zij het op kleine schaal. Behalve vier schilderijen omvat de tentoonstelling ook een film waarin hij vanaf de ruïnes van zijn ouderlijk huis in Charleville, Queensland vertelt over het gebrek aan rechten voor Aboriginals. Dat hij staat op de resten van het huis dat de overheid sloopte zonder het gezin een alternatief te bieden, benadrukt zijn boodschap.” Lees hele artikel in NRC

“Is het werk van Bell voor de Nederlandse museumbezoeker niet een beetje een ver-van-mijn-bed-show? Toch niet. Discussies over kolonialisme en racisme worden ook in Nederland volop gevoerd, en wat Bell zegt over machtsverhoudingen in de kunstwereld stemt wel degelijk tot nadenken. De ronde tafel in de zaal dient als uitnodiging om verder van gedachten te wisselen.” Eindhovens Dagblad

Mede mogelijk gemaakt door

  • Australia council for the arts
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage