Programma

Foto: Peter Cox
Navine G Khan-Dossos, sketch for Echo Chamber
Navine G. Khan-Dossos, Echo Chamber, 2017. Foto Niek Tijsse Klasen
Navine G. Khan-Dossos, Echo Chamber, 2017. Foto Peter Cox
Navine G. Khan-Dossos, Echo Chamber, 2017. Foto Niek Tijsse Klasen
Navine G. Khan-Dossos, Echo Chamber, 2017. Foto Niek Tijsse Klasen
tentoonstelling

Echo Chamber

Navine G. Khan-Dossos in Het Oog
06/05/2017 - 07/01/2018
Conservatoren: Annie Fletcher

Vanaf 6 mei heeft Navine G. Khan-Dossos (1982) een aantal weken gewerkt aan een nieuwe muurschildering in Het Oog; Echo Chamber. 

Echo Chamber

Onderwerp van de muurschildering is Samantha Lewthwaite, oftewel Sherafiyah Lewthwaite, ook bekend als Natalie Webb en in de pers beschreven als ‘De Witte Weduwe’. Lewthwaite is een 33 jaar oude Britse vrouw die zich, in haar twintiger jaren, tot de islam bekeerde. Ze is ook de weduwe van Germaine Lindsay, een van de vier mannen die betrokken waren bij de bomaanslagen in Londen in 2007. Na de dood van haar man kreeg ze een paar jaar lang veel media-aandacht. Het vermoeden bestaat dat ze tegenwoordig in Oost-Afrika woont. Vanwege haar vermeende betrokkenheid bij Al-Shabaab, een militante groepering in Oost-Afrika die banden heeft met Al-Qaida, wordt zij als een uiterst gevaarlijke terroriste beschouwd. Op 26 september 2013, na de aanval op de Westgate Shopping Mall in Nairobi, vaardigde Interpol een ‘red notice’ uit en zette Lewthwaite op de lijst van meest gezochte personen. 

Jarenlang volgde Khan-Dossos het verhaal van Lewthwaite, haar doen en laten, haar tweets, haar dagboeken, haar verdwijningen en mysterieuze verschijningen. Met Echo Chamber wil ze een aniconisch portret schilderen van Lewthwaite. Dit in tegenstelling tot de afbeeldingen in de vorm van de vele selfies of andere massaal verspreide beelden van lage beeldkwaliteit die nog steeds online circuleren. De muurschildering in Het Oog begrenst een hermetisch afgesloten ruimte waarin ze onderzoekt hoe gemakkelijk het is om te leven in een wereld die alleen de ideeën weerspiegelt waarmee we onszelf plegen te omgeven; een fenomeen dat we allemaal kennen van de sociale media. 

In een echokamer blijven geluiden lang naklinken. Vanwege die eigenschap wordt echo chamber ook als begrip in de media gebruikt. Het gaat om meningen en ideeën die in het mediacircus dominant zijn, veel worden herhaald en elkaar versterken. Vrijwel kritiekloos. Andere opvattingen worden daardoor weggedrukt.

Khan-Dossos gebruikt Lewthwaite als haar onderwerp in een zoektocht naar de transgressieve en seksegebonden stereotypes waarmee het onderwerp vrouwen en terrorisme altijd omgeven is. Het is een onderwerp waar ze al langere tijd in geïnteresseerd is. Ze streeft ernaar het onbekende innerlijke landschap van haar onderwerp weer te geven om zo het gangbare beeld van vrouwen en geweld te weerleggen en in twijfel te trekken. 

Interview

Kleuren en patronen

Voor het werk gebruikt Khan-Dossos - als een soort symbolische taal - een beperkt kleurenpalet. Rood vloeit over in roze en zorgt voor een spectrale toon. Deze begint met het rood van een groot alarm, gevaar en de waarschuwing van Interpol over Lewthwaite. Het rood vervaagt vervolgens naar het roze van vrouwelijkheid en zachtheid. Het wit van onschuld en puurheid vloeit over naar een ‘grijze zone’ en uiteindelijk naar zwart, de politieke kleur die door veel extremistische bewegingen wordt gekozen. De kleuren suggereren hier hoe deze binairiteiten zich kunnen vermengen en onderdeel gaan uitmaken van hetzelfde verhaal. Het patroon dat ze gebruikt, is gebaseerd op de structuur van de muqarnas, een islamitische architectonische gewelfvorm waarin licht en geluid worden weerkaatst door de vele complexe facetten waaruit het is opgebouwd.  

Navine G. Khan-Dossos

De basis van de schilderkunst van Khan-Dossos is een grondige opleiding in de Islamitische kunst en kunstgeschiedenis. Ze houdt zich bezig met Oriëntalisme en de Ander, in zowel historische als hedendaagse contexten. De door haar ontwikkelde vorm van geometrische abstractie vermengt het traditionele Aniconisme van islamitische kunst met de algoritmische aard van de onderling verbonden wereld waarin wij leven. Het onderwerp van haar werk is vaak de conflicterende en complexe relatie tussen de islam en het Westen als onontkoombaar en cruciaal onderwerp van de huidige tijd.

Becoming More

Khan-Dossos is uitgenodigd om haar werk te presenteren in het kader van Becoming More. Becoming More is een tiendaags publieksprogramma met lezingen, performances, screenings, opdrachten, discussies en maaltijden en vindt plaats in het Van Abbemuseum.

Werkproces (fotograaf: Niek Tijsse Klasen)


Echo Chamber bestaat uit:

Mede mogelijk gemaakt door

Home