Programma

Hito Steyerl, HOW NOT TO BE SEEN A Fucking Didactic Educational Mov File, 2013. Collection Van Abbemuseum, donation Outset Contemporary Art Fund and Stichting Promotors Van Abbemuseum
Hito Steyerl, Adorno's Grey, 2012.
Hito Steyerl, Guard, 2012
Hito Steyerl, In Free Fall, 2010. Copyright Hito Steyerl, Courtesy Wilfried Lentz Rotterdam. Still image. Single channel video HD, 32 min., sound, colour
Hito Steyerl, November, 2004. Copyright Hito Steyerl, courtesy Wilfried Lentz Rotterdam
Hito Steyerl, Strike, 2010.
Hito Steyerl, Red Alert, 2007. Copyright Hito Steyerl, courtesy Wilfried Lentz Rotterdam. Installation image. Tryptich, 3 films each 30 seconds looped, three 30 inch cinema flat screen, 3 mac mini’s, mounting system, connecting hardware
tentoonstelling

Hito Steyerl

12/04/2014 - 22/06/2014

Steyerl's eerste grote museale retrospectief

Conservatoren: Annie Fletcher

Vanaf 12 april is het eerste grote museale retrospectief van de kunstenaar, schrijver en filmmaker Hito Steyerl (1966, München) te zien. Steyerl presenteert dertien werken die ze de afgelopen jaren maakte, inclusief drie nieuwe videowerken; Liquidity Inc. (2014), Shunga (2014) en Surveillance: Disappearance (2013). 
Tijdens de opening op zaterdag 12 april houdt Steyerl om 16.20 uur een nieuwe lezing: 35 Ways To Break Through A Wall.

Steyerl wordt gezien als een van de spannendste artistieke persoonlijkheden van vandaag. Ze speculeert over de invloed van het internet en de digitalisering op de structuur van ons dagelijks leven. Ze geeft een scherpzinnige en vaak humoristische analyse van de duizelingwekkende snelheid waarmee beelden en informatie steeds maar weer worden aangepast en verspreid, waarbij het tempo tot in het oneindige wordt opgevoerd of tot het crasht en uit elkaar valt. 

In haar videowerken en installaties zet Steyerl de methoden en middelen die in de gedigitaliseerde wereld worden gebruikt naar haar eigen hand. Als filmmaker is Steyerl zich erg bewust van steeds lastigere status van de documentaire als genre in ons huidige digitale tijdperk, niet helemaal passend tussen bioscoop en televisie aan de ene kant en een kunstruimte, museum of galerie aan de andere kant.

Circulationism
In een recent essay richt Steyerl zich op de term ‘circulationism’ als een manier om de huidige potentie van kunst en het beeld te begrijpen. Zij stelt: “Wat de Sovjet avant-garde van de twintigste eeuw productivisme noemde – het idee dat kunst moest worden opgenomen in de industriële productie en de fabriek – kan nu vervangen worden door circulationism. Circulationism gaat niet over de kunst van het maken van een beeld, maar over postproductie, over de lancering en de snelle verspreiding. Het gaat over de promotie van beelden via sociale netwerken, over reclame en vervreemding en over zoveel mogelijk ‘aangenaam nietszeggend’ zijn.”

Steyerl vraagt zich af wat er gebeurt als de gevolgen van digitalisering van het scherm zouden ontsnappen en in onze materiële wereld belanden. Welke invloed heeft dat dan op onze denkpatronen, ons taalgebruik en ons gedrag? Naar haar mening zijn we allang in een nieuw paradigma terechtgekomen, een ruimte van waaruit geen terugkeer mogelijk is; een vrijuit stromend ‘circulatiesysteem’ dat alles bepaalt en beïnvloedt, van de overheid tot aan de liefde.
Steyerl onderzoekt deze nieuwe voorwaardes van circulationism, probeert deze te begrijpen en denkt na over hun potentieel. Voor haar is het belangrijk dat circulationism, indien opnieuw uitgevonden, ook kan gaan over een kortsluiting in bestaande netwerken en het ontsnappen aan vastgestelde structuren van macht en geld.

Bijzonder tentoonstellingsontwerp
In samenwerking met de architecten van Studio Markus Miessen, kijkt Steyerl ook naar de fysieke circulatie in de tentoonstelling en de ontmoetingen die de bezoeker heeft met haar werk. Het bijzondere tentoonstellingsontwerp grijpt in op de voor de hand liggende route door de tentoonstelling en zorgt ervoor dat je meerdere perspectieven krijgt op de werken. Hiermee wil ze de bezoeker bewust maken van de materiële vorm van het beeldscherm zelf, maar ook van zijn eigen positie als toeschouwer. 

Publiek evenement - Circulationism
Op zaterdag 24 mei organiseren het Van Abbemuseum en Hito Steyerl een reeks van discussies over het thema circulationism.

Publicatie en reis
Too Much World, een nieuwe publicatie uitgegeven door Sternberg Press, het Van Abbemuseum en The Institute of Modern Art Brisbane, is onderdeel van de tentoonstelling. Het bevat teksten van Hito Steyerl, Sven Lütticken, Pablo Lafuente, Thomas Elsaesser, Ana Teixeira Pinto, Karen Archey, Nick Aikens and David Riff. Het is geredigeerd door Nick Aikens, ontworpen door Bardhi Haliti en tevens te koop in onze museumshop. <media 9961 - - "TEXT, HS TOO MUCH WORLD, HS_TOO_MUCH_WORLD.pdf, 3.7 MB">Een PDF van de publicatie Too Much World is vrij te downloaden.</media> 
De tentoonstelling reist na het Van Abbemuseum naar The Institute of Modern Art (IMA) in Brisbane, Australië en andere locaties.

Hito Steyerl
Hito Steyerl is een filmmaker, videokunstenaar en schrijver. Naast verschillende (solo)tentoonstellingen was haar werk te zien tijdens de Venetië en Istanbul biënnales van 2013, de Gwangju en Taipeh biënnales in 2010, de Shanghai biënnale in 2008, documenta12 in Kassel in 2007 en Manifesta 5 in 2004. Ze is professor Kunst en Multimedia aan de Universiteit der Kunsten in Berlijn.

Ontwerp

Tentoonstellingsarchitectuur: Studio Miessen, projectleider: Markus Miessen, Diogo Passarinho, team: Yulia Startsev, Sophie Burgess, grafisch design: Diogo Passarinho, Aimee Burnett.
Communicatie ontwerp: Moniker, Amsterdam.


Hito Steyerl bestaat uit:

Mede mogelijk gemaakt door

Home