In de vitrines - Bartleby & Co
In de vitrines Bartleby & Co
De naam Bartleby & Co werd door uitgever en boekkunstenaar Thorsten Baensch ontleend aan een romanfiguur van Herman Melville wiens beroep het kopiëren was. Het kopiëren lijkt een synoniem voor gedachteloze herhaling, maar het tegendeel is waar, wanneer men zich bezint op het Latijnse woord ‘copia’ – dat onder meer ‘overvloed’ en ‘rijkdom van uitdrukking’ betekent. Dit als metafoor voor de veelzijdigheid en rijkdom in uitingsvormen die in de serie publicaties tot uitdrukking komt. Dat blijkt niet alleen door de keuze van de ‘Co-auteurs’ of de uitzonderlijke kwaliteit, maar ook omwille van het experimentele karakter van de projecten en de humor die er uit spreekt. Zo is een tekst van Sophie Albrecht (1757-1840) na tweehonderd jaar weer tot leven gewekt in de publicatie Bunte Kinder schwarzer Nacht. In een van de werken uit 2003, ontstaan in samenwerking met Amerikaanse kunstenaar Joe Scanlan, staat Melville’s Bartleby zelf centraal. Is het een ode aan of satire op Bartleby & Co?