Lezing Activist Club - Kunstroof in de Sovjet Film - Oleksiy Radynski - gratis toegang
Lezing Activist Club Kunstroof in de Sovjet Film - Oleksiy Radynski - gratis toegang
Oleksiy Radynsky (Kiev/Oekraïne) studeerde kunstgeschiedenis en filmwetenschappen en verdiept zich in Sovjet filmmontage en op onderzoek gebaseerde kunsttoepassingen.
Hij
schreef o.a. essays over de kunst van Dziga Vertov (Sovjet-pionier in
documentairefilm en filmwetenschapper), Boris Mikhailov (een van de
belangrijkste en nog altijd actieve kunstfotografen uit de voormalige
USSR) en Kira Muratova (regisseuse, scriptschrijfster en actrice met
groot Sovjet en hedendaags Russisch oeuvre).
Het stelen van Sint Lucas: Kunstroof in de Sovjet Film
In 1970 werden in de Sovjet Unie drie films gemaakt die over kunstroof gingen.In Granddads-Thieves van Eldar Ryazanov (productie Mosfilm) draait alles om een Rembrandt die gestolen wordt uit een museum. De diefstal is opgezet door een oudere rechercheur die hoopt pensionering te voorkomen door het succesvol oplossen van deze zaak.Gelijktijdig werd door Moldova-Film (filmstudio uit Chisinau in Roemenië) Theft uitgebracht, een detective over een kunsthandelaar die valselijk beschuldigd wordt van het verkopen van een unieke Russische icoon aan een Londense galerie. Dat jaar wordt ook The Return of Saint Lucas afgerond. Deze laatste film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. In februari 1965 was Evangelist Lucas van Frans Hals gestolen uit een tentoonstelling in het Poesjkin Museum in Moskou. Dit was de eerste grote kunstroof in de Sovjet Unie. Merkwaardig genoeg beweerde de toenmalige Sovjet minister van Cultuur, Yekaterina Furtseva, enkele weken vóór de diefstal, dat in de USSR, in tegenstelling tot in het Westen, geen kunstwerken gestolen werden. De verdwijning van het werk werd geheim gehouden en het onderzoek werd uitgevoerd onder speciale controle. In 1966 werd het schilderij teruggevonden. De zaak werd stilgehouden in de media, nochtans werd de film The Return of Saint Lucas geproduceerd. De film hield zich niet aan de details van de ware gebeurtenis, maar de hoofdingrediënten (een gestolen schilderij en een museum als locatie waar dit plaatsvond) werden letterlijk weergegeven. Als een gevolg van een zaak als deze, werd het motief kunstroof (tot kort daarvoor afgedaan als niet-bestaand) een legitiem onderdeel van het detective genre in de Sovjet Unie. Kunstroof, een onderwerp dat niet voorkwam in populaire Sovjet cultuur voorafgaand aan de jaren 70, werd op meerdere manieren geïntroduceerd in de Sovjet detectivefilm. De Sovjet kunstrooffilms verbeelden de opkomst van een kunstmarkt in een maatschappij die genegen was om economische handelingen rondom kunstwerken uit te bannen, de werken daarmee reducerend tot niet meer dan een symbolische waarde van museumobjecten.
Reserveer hier je plek.