Lily van der Stokker - De Zeurclub
Lily van der Stokker De Zeurclub
Titel van de tentoonstelling is ‘De Zeurclub’. De werken zijn speciaal ontworpen voor de torenruimte. Daarmee is Van der Stokker de eerste vrouwelijke kunstenaar – en de eerst Nederlander – die de uitdaging aangaat de torenruimte naar zijn (haar) hand te zetten. Aan de hand van een kleine presentatie van tekeningen en foto’s zijn de voorbereidingen en de installatie van het werk te zien.
Van der Stokker’s werk is omschreven als vrolijk, kleurrijk, humoristisch, knotsgek, ontwapenend en ongegeneerd decoratief. Al deze termen zijn dubbel en dwars van toepassing. De kleurrijke, handgeschreven teksten vol pijlen en uitroeptekens in combinatie met suffe, kneuterige ruitjesmotieven, kronkelige lijnen en allerlei andere decoratieve versierselen gelden in de kunstwereld nog steeds als zeer gewaagd en provocerend. Haar werk is lichtvoetig en speels. De thema’s die ze aansnijdt berusten op simpele waarheden en gaan over geluk, vriendelijkheid, eerlijkheid, vriendschap of familie. Onderwerpen vol alledaagse sentimenten die eerder op hun plaats lijken in een soap-serie dan in de kunst met een grote K. Daarmee ondermijnt ze de heersende opvatting dat kunst ernstig en ingewikkeld moet zijn. Zonder overigens de kunst met een hoofdletter K helemaal af te wijzen. ‘Er is wel eens gezegd dat ik een anti-kunst-houding heb’, zegt Van der Stokker lachend. ‘Toch ben ik een flink stuk meer pro dan anti kunst.’
In haar nieuwe werk gaat het over roddels en gezeur. Een dankbaar onderwerp om over te zeuren is de kunstwereld. Zaken waarover achter de schermen naar hartelust wordt gesproken, worden door Van der Stokker in frisse kleuren voor het voetlicht gebracht. Zo speelt Van der Stokker met de sensatiezucht van de kijker en stelt tegelijk de vraag wat in een kunstwerk waarheid is en wat fictie. Lily zou Lily niet zijn wanneer ze bij al dat gezeur zou vergeten haar excuses te maken. ‘Daardoor wordt het eigenlijk allemaal een beetje zielig’, vindt ze. En dat is precies de balans waar ze in haar werk naar zoekt.
Afgelopen jaren voerde Van der Stokker muurschilderingen uit in talrijke musea, galleries en kunstinstellingen in Europa en Amerika. Recentelijk nog was haar werk te zien in Museum Ludwig in Keulen, het Bonnefantenmuseum in Maastricht en het MUHKA in Antwerpen. Het Van Abbemuseum toonde het werk van Lily van der Stokker voor het eerst in november 2004 in de tentoonstelling ‘NEDERLAND NIET NEDERLAND’, een selectie van werken van Nederlandse kunstenaars uit de collectie. Ze was vertegenwoordigd met een selectie tekeningen vanaf 1990. Haar werk maakte geen deel uit van de collectie, maar stond hoog op de verlanglijst. Het vormt een spannend contrast met wat tot nu toe is aangekocht. Om tot een weloverwogen keuze voor een aankoop te komen nodigde het museum Van der Stokker uit een aantal muurschilderingen in het museum uit te voeren en stelde haar daarvoor de doorgangsruimtes ter beschikking. Van der Stokker koos uiteindelijk voor de toren en ontwierp een aantal muurschilderingen speciaal voor deze plek