New Melancholy - een selectie uit de collecties van Lidewij Edelkoort en het Van Abbemuseum
New Melancholy een selectie uit de collecties van Lidewij Edelkoort en het Van Abbemuseum
Tijdens de Dutch Design Week start gelijktijdig in het van Abbemuseum en Home of Design Kazerne een expositie met kunst en design onder de titel New Melancholy. Er waren al plannen voor samenwerking tussen Kazerne Foundation, Van Abbemuseum en Lidewij Edelkoort (oud-directeur van Design Academy Eindhoven en internationaal vermaarde trendforecaster), maar de uitbraak van Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat de tentoonstelling een speciaal karakter krijgt. Edelkoort legde haar collectie vernieuwend eigentijds design aan met als belangrijk criterium de wezenlijke bijdrage die design kan leveren aan het realiseren van een gelukkig leven.
De emotionele context in de wereld
De tentoonstelling combineert kunstwerken uit het museum met design objecten die Lidewij Edelkoort tijdens haar loopbaan heeft verzameld. Samen bieden zij inzichten over wat je de huidige emotionele context in de wereld zou kunnen noemen. Deze gemoedstoestand wordt in grote mate bepaald door de coronavirus pandemie, maar vooral ook door een algemene staat van onzekerheid en dreiging die momenteel in de hele wereld waarneembaar is. De geest en sfeer die Lidewij Edelkoort The New Melancholy noemt, vind je terug in deze tentoonstelling. Doordat hedendaagse kunst en design in de tentoonstelling worden samengebracht, stuit je als bezoeker op onverwachte dialogen. Je kunt beleven wat het samenspel binnen de verschillende disciplines te zeggen heeft over de tijd waarin we leven en over de (romantische) mistroostige tijdsgeest.
De tentoonstelling in het museum in 360 graden
Nieuwe inzichten
Het Van Abbemuseum richt zich bij zijn collectievorming al geruime tijd op diversiteit en reflectie op de wereld van vandaag, waarin er geen sprake meer is van één dominante cultuur of artistieke traditie, maar kunst die de potentie heeft de bezoeker te verrassen en aan te zetten tot nieuwe inzichten. Delen uit beide collecties komen nu samen op beide locaties: Het Van Abbemuseum en de Kazerne.
Het zullen toegankelijke stukken zijn, die een sfeer van melancholie in zich dragen, passend bij de huidige tijd van afstand houden en bezinning. Maar New Melancholy wil ook nieuwe denkrichtingen bieden in het omgaan met design, kunst en zelfs de pandemie.
DE NIEUWE MELANCHOLIE
een essay door Li Edelkoort
Na de bezinning ten tijde van de lockdown voor het Covid-19 virus blijft de mens achter met een grote leegte. Het is duidelijk dat het gedrag van de laatste twintig jaar de planeet, dieren en mensheid bedreigt en dat overproductie, overconsumptie, overinformatie en overwerk veel geld heeft opgebracht voor een kleine groep mensen.
De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat de sociale onrechtvaardigheid, raciale verdeling en ecologische misstappen steeds groter dreigen te worden, met eventuele gevolgen als burgeroorlog en een economische crisis die kan leiden tot een revolutie. Hoe te handelen, hoe ons als burger op te stellen? In de toekomst kijken lijkt voorlopig nutteloos, naar het verleden kijken heeft weinig zin meer en de status quo bevatten is bijna onmogelijk door een kakofonie van stemmen en meningen.
Het gevoel van leegte dat ontstaat wordt gevoed door het sociale afstand bewaren en het digitale communiceren, het verdriet van afscheid van ouders die alleen sterven en studenten die geïsoleerd examen moeten doen. Het plezier van het samenzijn en het ongemak van opsluiting wisselen elkaar af in een spel van kat en muis. Er is liefde en verdriet, er is eenzaamheid en saamhorigheid, de mens is bedroefd en geestig.
Deze complementaire menselijke emoties leiden tot een gevoel van melancholie dat in de komende tijd de cultuur zal gaan beïnvloeden, met soms zelfs sentimentele verschijningsvormen. Er wordt gezocht naar het juiste woord, de foutloze noot, de perfecte danspas en het lekkerste brood om de poëzie van het dagelijkse tot uiting te brengen. Esthetiek gaat op zoek naar bijna romantische aspecten.
De openingsexpositie rondom mijn collectie put uit enkele desolate en eenzame werken uit de collectie van het Van Abbe, die op de locatie van het museum en Kazerne een dialoog gaan met een selectie van meer abstracte design stukken die allen een vervreemdend karakter hebben. Gezamenlijk zullen deze werken een gevoel van melancholie uitdragen, een melancholie gedragen door humor en afstand van het onderwerp.
Een gegeven dat beschouwd kan worden als The New Normal.
Deelnemende kunstenaars
Tigran Avetisyan, Maarten Baas, Jurgen Bey, Nacho Carbonell, Michel Charlot, Kiki van Eijk, Gluklya, Vangelis Gokas, Richard Hutten, Jasper Johns, Anthony Kleinepier, Julia Lohmann, Pieter Laurens Mol, Pieter Ouborg, Wilhelm Sasnal, Studio Bertjan Pot, Studio Maarten Kolk & Guus Kusters, Alexander Ugay, Catharina Van Eetvelde, Rachel Whiteread en Andrzej Wroblewski.