Parallel Lives, Parallel Aesthetics - Gülsün Karamustafa & León Ferrari

Gülsün Karamustafa, Mermaid, 1986. Collectie kunstenaar.
Gülsün Karamustafa, Time as it Was, Time in Colour, 1994, collectie Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Gülsün Karamustafa, Icons – The Chilean Military Coup d’État, 1978, collectie Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Zaaloverzicht tentoonstelling 'The Kind Cruelty. 100 jaar León Ferrari in Museum Reina Sofia', december 2020. Foto: Joaquín Cortés _ Román Lores. Fotografisch archief Museum Reina Sofia
Zaaloverzicht tentoonstelling 'The Kind Cruelty. 100 jaar León Ferrari in Museum Reina Sofia', december 2020. Foto: Joaquín Cortés _ Román Lores. Fotografisch archief Museum Reina Sofia
Zaaloverzicht tentoonstelling 'The Kind Cruelty. 100 jaar León Ferrari in Museum Reina Sofia', december 2020. Foto: Joaquín Cortés _ Román Lores. Fotografisch archief Museum Reina Sofia
tentoonstelling

Parallel Lives, Parallel Aesthetics Gülsün Karamustafa & León Ferrari

27/11/2021 - 13/03/2022
Conservator: Charles Esche
Kunstenaars: Gülsün Karamustafa, León Ferrari

In twee solotentoonstellingen reageren Ferrari en Karamustafa op de veranderingen en conflicten in hun land

Parallel Lives, Paralel Aesthetics toont het werk van twee niet-Europese kunstenaars, die elders hun sporen al ruimschoots verdienden, voor het eerst in Nederland. Een groot retrospectief omspant het leven van León Ferrari (1920 – 2013, Buenos Aires) en wordt gecombineerd met een overzicht van het werk van Gülsün Karamustafa (1946, Ankara). Afkomstig uit verschillende delen van de wereld lopen hun culturele en geopolitieke geschiedenis verrassend parallel. Ontdek hoe deze kunstenaars reageren op de veranderingen en conflicten in hun land en hoe dit voor een West-Europees publiek intrigerend én herkenbaar is.

Paralellen

Er zijn verschillende kruis- en raakpunten te ontdekken in het werk en het leven van Ferrari en Karamustafa. Beiden reageren op autoritaire regeringen die cultuurkritiek en de vrije meningsuiting niet ondersteunen – een situatie die tekenend is voor de huidige problematiek in veel landen, ook in Europa.

Verschillen

Naast parallellen zijn er ook sterke verschillen tussen beide kunstenaars. Karamustafa reflecteert op de man-vrouw verhoudingen in een veranderend Turkije en het verlies van het multiculturele klimaat van Istanboel. Ferrari reageert op de invloed van de westerse, christelijke beschaving op Zuid-Amerika en de dictatuur in Argentinië. Parallel Lives, Paralel Aesthetics presenteert niet eerder getoond werk van Ferrari en Karamustafa maakt speciaal voor deze solo een nieuw werk.

Internationale betekenis

Met solo’s van Hito Steyerl, Rasheed Araeen en eerder Andy Warhol en Christo vestigde het Van Abbemuseum een reputatie als museum dat kunstenaars van internationale betekenis groots in Nederland lanceert. In het verlengde hiervan start in 2021 een reeks tentoonstellingen van kunstenaars wiens oeuvre - vooralsnog - buiten de bekende kunsthistorische canon valt. Soms worden twee solo’s in samenhang met elkaar getoond, zoals bij Parallel Lives, Paralel Aesthetics. 

De tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia in Madrid, het Centre Pompidou in Parijs (León Ferrari) en Lunds konsthall in Lund (Gülsün Karamustafa).

 

Mede mogelijk gemaakt door

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage