Piero Gilardi – samen werken - solotentoonstelling

Piero Gilardi, Puzzle Nature 2, 2012. Installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
Zaaloverzicht Piero Gilardi - samen werken, Van Abbemuseum 2012. Foto: Peter Cox
Zaaloverzicht Piero Gilardi - samen werken, Van Abbemuseum 2012. Foto: Peter Cox
Zaaloverzicht Piero Gilardi - samen werken, Van Abbemuseum 2012. Foto: Peter Cox
Zaaloverzicht Piero Gilardi - samen werken, Van Abbemuseum 2012. Foto: Peter Cox
Zaaloverzicht Piero Gilardi - samen werken, Van Abbemuseum 2012. Foto: Peter Cox
Zaaloverzicht Piero Gilardi - samen werken, Van Abbemuseum 2012. Foto: Peter Cox
Zaaloverzicht Piero Gilardi - samen werken, Van Abbemuseum 2012. Foto: Peter Cox
Piero Gilardi, Puzzle Nature 2, 2012. Installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
Gilardi VESTITO-NATURA-ANGURIA
Piero Gilardi, Granoturco caduto, 1968
Piero Gilardi in Uomo Vogue, 1966
Piero Gilari, Totem domestico, 1964. mostra CCC
Piero Gilardi, Sandali e pettine, 1967
tentoonstelling

Piero Gilardi – samen werken solotentoonstelling

08/09/2012 - 06/01/2013

Deze solotentoonstelling, gewijd aan de Italiaanse kunstenaar Piero Gilardi (Turijn, 1942), betekent een hernieuwde kennismaking in Nederland met het werk en gedachtegoed van een kunstenaar die een beslissende bijdrage leverde aan de geboorte van de Arte Povera. Dit was een beweging die de Europese kunst in het midden van de jaren zestig drastisch zou veranderen. Deze tentoonstelling past in de rij van solopresentaties in het Van Abbemuseum van ‘herontdekte’ kunstenaars als Allan Kaprow, Lee Lozano en Lynda Benglis.
Kunstbeeld noemt de tentoonstelling "een van de leukste verrassingen van het jaar" en "ideaal om met kinderen te bezoeken".

De nadruk van de tentoonstelling ligt op het werk uit de periode 1963-1985. Gilardi vervaardigde in die periode aanvankelijk grote, hyperrealistische sculpturen uit polyurethaan en schuimrubber die hij Tappeti-natura (natuurtapijten) noemde. Met deze sculpturen, die interactief zijn, probeerde hij het samenspel tussen toeschouwer en kunstwerk, tussen individu en omgeving en tussen natuur en cultuur op een ander plan te brengen.

Grote bekendheid verwierf hij ook als criticus van de kunstrichting die door hemzelf ‘Micro Emotive Art’ en door Germano Celant ‘Arte Povera’ werd genoemd. In de jaren zeventig staakte hij zijn werkzaamheden als kunstenaar en reisde hij, bouwde een cultureel netwerk op, schreef theoretische analyses en hield zich bezig met politieke, culturele en sociale vraagstukken. Ook die elementen worden belicht in de tentoonstelling aan de hand van documentair materiaal en foto’s. In 1983 keerde Gilardi terug in de kunstwereld en begon aan een nieuwe serie Tappeti-natura. Zijn hoofdthema’s werden nu de nieuwe media, virtual reality en interactieve installaties. Daarnaast werkt hij aan zogenaamde Relational Art-projecten waarin hij politiek activisme en maatschappelijk gefundeerde doelstellingen combineert rondom natuur en maatschappij.

De tentoonstelling wordt gemaakt in samenwerking met Castello di Rivoli, Turijn/Rivoli.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage