Programma

Positions #3
Duncan Campbell, The Welfare of Tomás ó Hallissy, 2016 (detail). Courtesy the artist and Rodeo, London. Photo courtesy Rina Yang
Natasja Kensmill, Martyrs Mirror, 2016. Installation view Van Abbemuseum, photo Peter Cox
Maryam Jafri, Bran Flakes from the installation Generic Corner (2015) Courtesy the artist and Laveronica arte contemporanea, Photo: Phillip Hänger. Kunsthalle Basel, 2015
Rossella Biscotti, The Journey, 2016. Installation view Van Abbemuseum, photo Peter Cox
Natasja Kensmil, Agatha of Catania, 2014
Maryam Jafri, Product Recall: An Index of Innovation, 2014-2015. Installation view Van Abbemuseum, photo Marcel de Buck
Duncan Campbell, The Welfare of Tomás ó Hallissy, 2016 (detail). Courtesy the artist and Rodeo, London. Photo courtesy Rina Yang.
Rossella Biscotti, Clara, 2016. Installation view Van Abbemuseum, photo Marcel de Buck
Duncan Campbell, Arbeit, 2011, still, film transferred to video, sound, 39 min. Courtesy the artist and Rodeo, London
Rossella Biscotti, The Journey (Blue Spot Sea Hare), photo, 2016
Maryam Jafri, Mouthfeel, 2014 (video still) Courtesy the artist and Laveronica arte contemporanea
Rossella Biscotti, The Journey, photo of a sized migrant map, 2011
tentoonstelling

Positions #3

Rossella Biscotti, Duncan Campbell, Maryam Jafri, Natasja Kensmil
03/12/2016 - 12/03/2017
vier kunstenaars in dialoog
Conservatoren: Diana Franssen

Positions #3 presenteert het werk van vier kunstenaars; Rossella Biscotti, Duncan Campbell, Maryam Jafri en Natasja Kensmil. Zij maken gebruik van zeer verschillende beeldende disciplines, variërend van schilderijen en prenten, film, objets trouvés tot ruimte-gebonden installaties. Hun werkwijze is verwant aan methodes uit geschiedschrijving en het sociaalwetenschappelijk onderzoek. De kunstenaars zoeken naar sporen uit het verleden om deze te testen op hun waarde voor het heden.

Rossella Biscotti

Rossella Biscotti (Molfetta, Italië, 1978) richt zich in haar werk op vergeten sociale en politieke gebeurtenissen. Via zorgvuldig vooronderzoek brengt zij met haar reconstructies deze verhalen opnieuw in circulatie. Ze toont de relevantie ervan voor het heden. In 2010 won Biscotti de Premio Michelangelo. De prijs, een marmeren blok naar keuze uit de groeve van Carrara in Italië, wordt gebruikt als uitgangspunt voor een nieuw werk: The Journey (2016). Ze laat het stuk in de Middellandse Zee zinken. Deze ‘eenvoudige’ handeling brengt de complexe infrastructuur en geopolitieke omstandigheden in het gebied aan de oppervlakte. Een tweede nieuw werk in Positions #3 is Clara (2016), een installatie rondom de beroemde neushoorn Clara. Deze werd in het midden van de 18e eeuw met de VOC naar Europa werd gebracht om vervolgens 17 jaar lang door Europa te toeren.

Video: Rossella Biscotti over The Journey

Duncan Campbell

De films van Duncan Campbell (Dublin, Ierland, 1972) nemen een specifieke historische gebeurtenis en de mensen en objecten die ermee te maken hadden tot onderwerp. Zijn films bestaan uit een collage van archiefopnames, nieuw documentair materiaal en fictieve filmdelen. Hij ondervraagt daarmee de documentaire vorm als de ‘echte’ representant van de historische werkelijkheid. In zijn films zien we de grenzen tussen werkelijkheid en fantasie of tussen documentatie en interpretatie langzaam vervagen. In Positions #3 is Arbeit (2011) te zien, een film over de Duitse econoom Hans Tietmeyer, een van de bureaucraten achter de Europese monetaire unie. Daarnaast wordt een nieuwe film getoond, The Welfare of Tomás Ó Hallissy (2016), over het afgelegen Ierse dorpje Dun Chaoin in Kerry. De film gaat over twee Amerikaanse antropologen en hun interesse in de subjectiviteit van het individu, gerelateerd aan het pragmatische, respectvolle en conservatieve katholieke perspectief van de mensen die ze bestuderen. Deze nieuwe film is gemaakt in opdracht van het Irish Museum of Modern Art in Dublin, met mede-opdrachtgevers  Van Abbemuseum en Western Front, Vancouver. In 2017 (26 jan - 26 maart) heeft Campbell een solotentoonstelling bij WIELS in Brussel.

Video: Duncan Campbell over The Welfare of Tomás Ó Hallissy

Maryam Jafri

Waarom verlangen mensen naar regels die hen onderwerpen en hoe komt het dat deze als aangenaam, beschermend, onvermijdelijk of zelfs bevrijdend worden ervaren? Dit zijn de basisvragen waarop Maryam Jafri (Karachi, Pakistan, 1972) een antwoord zoekt. Gebruiken die ingesleten zijn in ‘het systeem’ worden op een niet-moralistische manier te kijk gezet. Ze kiest momenten waarop het bedrijfsleven of de overheid een karikatuur worden van zichzelf. Zo drukt ze ons met de  neus op het feit dat wij nieuwigheden vaak te snel omarmen zonder ons de gevolgen ervan te realiseren. Jafri baseert zich op documentatiemateriaal dat bol staat van economische, politieke en sociale verwijzingen. Bij het verwerken ervan speelt ze met feit en fictie en levert ze commentaar op ons dagelijks leven en de bureaucratische regels die ons inperken. Generic Corner (2015) gaat bijvoorbeeld over voedselproductie en marketing. Independence Day 1934-1975 (2009-doorlopend) brengt gevonden afbeeldingen over de aanloop naar onafhankelijkheid  van voormalige koloniën in Afrika, Azië en het Midden-Oosten bij elkaar. Een fotoanalyse toont hoe snel deze jonge naties zich vormden naar de normen van de koloniale bezetter.

Video: Maryam Jafri over Product Recall en Generic Corner.

Natasja Kensmil

Natasja Kensmil (Amsterdam, Nederland, 1973) gebruikt in haar werk citaten uit de (kunst)geschiedenis om de relatie tussen het heden en het verleden scherp te stellen. Zo staat in een aantal nieuwe werken, zoals Martyrs Mirror (2016), de beweging van de wederdopers centraal. Hun executies, verbeeld door de 17e eeuwse graficus Jan Luyken in talloze prenten, zijn als fragmenten verwerkt in schilderijen en zeefdrukken op zijde. Deze angstbeelden zijn ontstaan op basis van werkelijke gebeurtenissen in onze geschiedenis, gekoppeld aan religie en mystiek. Kensmil stelt voortdurend vragen over de verhouding tussen mens, zijn identiteit en de wereld waarin hij leeft.

Video: Natasja Kensmil over Martyrs Mirror.

Positions #1 en #2

In 2014 is het Van Abbemuseum begonnen met de meerjarige tentoonstellingsreeks Positions, waarbij de stem van de kunstenaar centraal staat. Het is een jaarlijks ontmoetingspunt voor verschillende artistieke en intellectuele statements. De kunstenaars in Positions #1 (2014) waren Lawrence Abu Hamdan, Céline Condorelli, Bouchra Khalili, Charles van Otterdijk en Koki Tanaka. In Positions #2 (2015) kwam het werk van Anna Boghiguian, Chia-Wei Hsu, Nástio Mosquito en Sarah Pierce aan bod.


Positions #3 bestaat uit:

Mede mogelijk gemaakt door

Partners

Home