Programma

Photo by Marcel de Buck
Photo by Marcel de Buck
Photo by Marcel de Buck
Photo by Marcel de Buck
Gluklya, Clothes for Demonstation against false election of Vladimir Putin 2011-2015. Installation overview ‘All the World’s Futures,’ 56th Venice Biennale, 2015
Naeem Mohaiemen, Last Man in Dhaka Central
Gluklya
Naeem Mohaiemen, Two Meetings and a Funeral, 2017
DAAR, Common Assembly, Nottingham Contemporary 2012
Sandi Hilal and Alessandro Petti, Photo Carlo Favero 2015
Sandi Hilal and Alessandro Petti, The Concrete Tent, Abu Dhabi New York University 2017
tentoonstelling

Positions #4

Gluklya, Naeem Mohaiemen en Sandi Hilal & Alessandro Petti
01/12/2018 - 28/04/2019
vier kunstenaars in dialoog ...
Conservator(en): Charles Esche, Diana Franssen

Voor Positions #4 hebben we vier kunstenaars uitgenodigd: Gluklya (Natalia Pershina-Jakimanskaya), Naeem Mohaiemen en het duo Sandi Hilal & Alessandro Petti. Zij hebben alle vier een band met kunst als activisme en gebruiken kunst als basis om de spanningen aan de orde te stellen die voortvloeien uit historische belasting, onrecht en politieke verandering.

Ze laten verhalen over specifieke delen van de wereld zien met film, tekeningen, architectuur, tekst, onderwijs en mode. Gezamenlijk schetsen ze een beeld van het voortbestaan van de mens in een onzekere wereld en de manier waarop nieuwe oplossingen en mogelijkheden ontstaan. Of ze nu kijken naar de Beweging van Niet-Gebonden Landen of kijken naar de huidige situatie van vluchtelingen in Amsterdam of Bethlehem, de kunstenaars proberen historische fouten en hedendaagse conflicten op te vatten als ervaringen waaraan een bezoeker nieuwe inspiratie kan ontlenen.

Gluklya, Naeem Mohaiemen, Sandi Hilal en Alessandro Petti geven ons les over het vermogen van de mens om het hoofd hoog te houden in moeilijke tijden. 

Gluklya

Het werk van Gluklya (Natalia Pershina-Jakimanskaya) betwist machtsstructuren in de openbare stedelijke ruimte. Haar werkwijze is speels. Vaak verandert haar atelier in een ontmoetingsplaats waar mensen samenwerken bij het conceptualiseren van kleding en het maken van andere bruikbare creatieve voorwerpen. In 2017 bevond haar atelier zich in de voormalige gevangenis Bijlmerbajes, een unieke locatie waar zij de zogenaamde Utopische Werkeloosheid Unie (UUU) oprichtte: een platform voor langdurige samenwerking tussen vluchtelingen, asielzoekers, studenten, kunstbeoefenaars, wetenschappers en anderen. Onder de paraplu van de ‘UUU’, in samenwerking met TAAK en haar medewerkers, ontwikkelde Gluklya in Amsterdam de protest performance Carnaval van de onderdrukte gevoelens. Deze performance is nu omgevormd tot een tentoonstelling en op 3 maart voegt zij met steun van de Eindhovense Huiskamer en bevlogen deelnemers uit verschillende delen van de wereld een nieuw onderdeel toe aan het carnaval van Eindhoven.

Naeem Mohaiemen

Kunstenaar en historicus Naeem Mohaiemen toont drie werken, waaronder Two Meetings and a Funeral (2017), vervaardigd in opdracht van documenta 14. Last Man in Dhaka Central (The Young Man Was, Part III) (2015) volgt de Nederlandse academicus Peter Custers die getuige werd van de turbulente socialistische periode in Bangladesh in de jaren 70. United Red Army (The Young Man Was, Part I) (2011) handelt over de vliegtuigkaping door Japanse radicalen. Alle films onderzoeken de ‘mondiale geschiedenis’ en bouwen voort op de niet-gerealiseerde mogelijkheden uit het verleden om het heden te bevragen. Voor een publiek dat gewend is aan het comfort van haar politieke zekerheid zijn het fascinerende en soms confronterende beelden, die resoneren met de huidige Europese discussie over koloniale geschiedenis, postkoloniale teleurstellingen en de politieke toekomst.

 

 

 




Sandi Hilal en Alessandro Petti

Sandi Hilal en Alessandro Petti verbinden hun kritisch theoretisch onderzoek met een architecturale, artistieke en pedagogische praktijk die ten dienste staat van rechtvaardigheid en gelijkheid. Ze analyseren de sociale, economische en politieke gevolgen van ballingschap en ontheemding en verdiepen zich in de tijdelijkheid van de publieke en private ruimte. Positions #4 toont de neerslag van hun werk in Palestijnse vluchtelingenkampen en de illegale Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. In 2012 richtten zij Campus in Camps op als een experimenteel educatief programma in het vluchtelingenkamp Dheisheh in Bethlehem, waar met behulp van gespreksgroepen en cursussen begrippen als ‘ruimte’ en ‘agentschap’ worden omgezet in praktische, door de bevolking gedragen interventies. Onlangs werden verbanden gelegd tussen de mensen in het kamp en hun oorspronkelijke leefomgeving waaruit ze sinds 1948 zijn verdrongen. De tentoonstelling bevat ook Tree School, een project dat is ontwikkeld met Grupo Contrafilé en gemeenschappen in Palestina en het noordoosten van Brazilië; plekken waar mensen samenkomen om gemeenschappelijk te leren en kennis te vergaren die gebaseerd is op de geleefde ervaringen en verbonden met de eigen samenleving.

Deze tentoonstelling werd oorspronkelijk georganiseerd door de kunstgalerie NYU Abu Dhabi (2018) en is samengesteld door Salwa Mikdadi en Bana Kattan.

Positions

Positions is een serie solotentoonstellingen die met elkaar in een dialoog zijn geplaatst in de tien zalen van de oudbouw van het Van Abbemuseum. Elke deelnemende kunstenaar presenteert een substantieel aantal werken over meerdere zalen, hoewel de zalen niet gelijkelijk onder de kunstenaars zijn verdeeld. De individuele bijdragen aan Positions worden gewoonlijk geproduceerd in samenwerking met andere internationale musea en kunstorganisaties. Positions is een platform voor de presentatie en verkenning van de meest boeiende hedendaagse benaderingen van onze lokale en internationale publieksgroepen via beeldende, objectgebonden en immateriële kunst.

 

 

Vertoningstijden van Naeem Mohaiemen's werk

Two Meetings and a Funeral, 2017

Op zaal - speelduur: 90 minuten: 11.00, 12.00, 14.00, 15.30 uur 

Wanneer het museum de eerste donderdagavond van de maand geopend is, zal er om 17.00 en 18.30 uur ook een film draaien. 

 

United Red Army (The Young Man Was, Part I), 2011

Op zaal - speelduur: 75 minuten: 12.00, 13.15, 14.30, 15.45.

Wanneer het museum de eerste donderdagavond van de maand geopend is, zal er om 17.00 en 18.15 uur ook een film draaien. 

 

Last Man in Dhaka Central (The Young Man Was, Part III), 2015

In het auditorium - speelduur: 82 minuten: 11.00, 12.30, 14.00, 15.30. Als het auditorium verhuurd is, is de film niet te zien.

Pers 

Persbericht 19.11.2019


Positions #4 bestaat uit:

Geweest

Mede mogelijk gemaakt door

Home