Positions #5 - Telling Untold Stories

Tentoonstelling Quinsy Gario onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Quinsy Gario onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Quinsy Gario onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Quinsy Gario onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Mercedes Azpilicueta, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Mercedes Azpilicueta, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Mercedes Azpilicueta, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Mercedes Azpilicueta, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Anna Dasović, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Anna Dasović, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Anna Dasović, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Anna Dasović, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Mounira Al Solh, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Mounira Al Solh, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Mounira Al Solh, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Mounira Al Solh, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Em'kal Eyongakpa, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Em'kal Eyongakpa, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Em'kal Eyongakpa, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Em'kal Eyongakpa, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
tentoonstelling

Positions #5 Telling Untold Stories

30/11/2019 - 08/03/2020
Conservatoren: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator)
Vijf up-and-coming kunstenaars tonen intrigerende verhalen uit de landen waar hun wortels liggen

In de vijfde editie van de tentoonstellingsserie Positions wordt nieuw en recent werk getoond van vijf kunstenaars die in Nederland wonen en werken. De vijf solopresentaties, getoond in dialoog met elkaar, geven een inkijk in de artistieke praktijk van enkele van de meest boeiende Nederlandse kunstenaars van dit moment. Met Mounira Al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa en Quinsy Gario. Na succes in het buitenland beleven ze met deze tentoonstelling allen hun museale solodebuut in Nederland.

Storytelling

Alle kunstenaars werken met verschillende vormen van storytelling. Ieder op hun eigen manier houden ze zich bezig met vergeten, onbelangrijk gemaakte of verzwegen geschiedenissen. De verhalen variëren van 19de-eeuwse Argentijnse romans tot stemmen uit de rivieren van Kameroen en de opstand van 1969 op Curaçao, en van zeer persoonlijke getuigenissen tot vertrouwelijke staatsdocumenten. Wandtapijten, borduurwerken, handgemaakte poppen en geluidscomposities zijn te zien, horen en voelen. De tentoonstelling is een uitnodiging aan bezoekers om de verhalen in al hun verschijningsvormen te ervaren.

Mounira Al Solh

Ontmoetingen en gesprekken met anderen vormen het uitgangspunt in het werk van Mounira Al Solh (Libanon, 1978). Sinds 2012 tekent Al Solh portretten van vluchtelingen en migranten gebaseerd op de uitgebreide gesprekken die ze met ze voert. Het project, I strongly believe in our right to be frivolous, werd in de pers één van de hoogtepunten van Documenta 14 genoemd, waarna in 2018 een solo in het Art Institute of Chicago volgde. Daarnaast is een aantal borduurwerken te zien deels gemaakt in samenwerking met Stichting Ik Wil uit Eindhoven. Deze stichting zet zich in voor een inclusieve samenleving. Nieuw werk is de film Freedom is a habit I am trying to learn. Al Solh bracht 24 uur door met de vrouwen Rogine, Waad, Hanin en Zeina in de steden waarnaar ze verhuisden vanuit Libanon en Syrië (respectievelijk Zutphen, Washington DC, Oslo en Sharjah). 

Mercedes Azpilicueta

Vertrekpunt voor de presentatie van Mercedes Azpilicueta (Argentinië, 1981) is de legende van Lucía Miranda, zoals opgetekend door de vrouwelijke 19de-eeuwse auteur Eduarda Mansilla. Het inspireerde Azpilicueta tot nieuw werk dat geluid, video, kostuums en (wand)tapijten omvat. Miranda was de eerste Cautiva, een Europese vrouw die gevangen genomen werd door de inheemse bevolking bij aankomst in het 16de-eeuwse Argentinië. Mansilla schreef een versie van het verhaal waarin de nadruk ligt op de kracht van de oorspronkelijke bewoners èn van Miranda om zich te verzetten tegen overheersing. De wandtapijten – geweven in het TextielLab, Tilburg – en kostuums zijn geïnspireerd op de tijd waarin Mansilla leefde. De video’s en geluiden verwijzen naar figuren uit Mansilla’s boeken. Mercedes Azpilicueta beleefde onlangs haar Europese solodebuut met een tentoonstelling in CentroCentro in Madrid.

Anna Dasović

In haar onderzoek kijkt Anna Dasović (Nederland, 1982) naar de manieren waarop de internationale gemeenschap zich een beeld heeft gevormd van mensen uit Joegoslavië tijdens en na de oorlogen daar in de jaren 90. Ze richt zich specifiek op de beslissing van de Nederlandse regering om Nederlandse Blauwhelmen uit te zenden naar de door de VN uitgeroepen ‘veilige haven’ Srebrenica in Oost-Bosnië, om het gebied te beschermen.  Na de val van de enclave in juli 1995, werden 8.372 mensen vermoord. De wijze waarop deze gebeurtenissen in Nederland herinnerd of juist verborgen werden, vormde voor Anna Dasović de aanleiding tot doorlopend onderzoek naar de taal en beelden die worden gebruikt om ‘Srebrenica’ te beschrijven en te contextualiseren, voor en na de val van de enclave. In Positions #5 worden voor het eerst verschillende werken samen gepresenteerd, die samengesteld zijn uit afbeeldingen, videomateriaal en documenten uit het archief van het Nederlandse ministerie van Defensie, verkregen door de kunstenaar door een beroep te doen op de Wet openbaarheid van Bestuur (WOB). 

Em’kal Eyongakpa

De grootschalige installatie van Em’kal Eyongakpa (Kameroen, 1981) maakt onderdeel uit van het project sǒbàtú waar de kunstenaar sinds 2015 aan werkt. De titel betekent in Kenyang, een taal die gesproken wordt in Manyu (Kameroen), ‘bad voor de oren’. Met water en geluid als belangrijke elementen creëert Eyongakpa met zijn presentatie een alternatieve wereld. Deze vormt een link naar volksverhalen in Kameroen, waar ‘andere werelden’ ontstaan in grotten als kwetsbare groepen zich daarin terugtrekken in onveilige tijden. Geluidsopnames van de natuur, die Eyongakpa maakte in de bossen van Zuid-Kameroen, mengen zich met de klanken van voorgelezen Kameroense gedichten en onderschepte berichten van politieke en krijgsgevangenen overal ter wereld. Afgelopen oktober opende in The Showroom in Londen een solotentoonstelling van Eyongakpa. 

Quinsy Gario

In Positions #5 toont Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) een serie werken die gaan over de recente geschiedenis van de voormalige kolonie de Nederlandse Antillen. In de zomer van 2019 bracht Gario met zijn moeder, Glenda Martinus, een bezoek aan het eiland Sint Maarten. Ze maakten daar een remake van een film van de Rijksvoorlichtingsdienst uit 1947. Een maquette, gemaakt door Gario’s moeder, schilderijen van zijn oom Rudsel Martinus en oudoom Mauricio Onofra, door zijn tante Gala Martinus gemaakte poppen, muziek van zijn neven Quinton en Shaquire Martinus en een gedicht van zijn broer Jörgen Gario doen op een persoonlijke manier verslag van de opstand in Curaçao in 1969. Ook te zien is het werk Bevrijdingskunst dat bestaat uit 200 dia’s afkomstig uit het archief van Vereniging Ons Suriname in Amsterdam. Met de vloerinstallatie Black, Basically A Genealogical Materialist Analysis die bestaat uit kleine, zwarte of zwart geschilderde objecten, roept Gario vragen op over de kleur zwart en wat het betekent om zwart te zijn. 

Publieke programmering

Hieronder een overzicht van de activiteiten en events bij de tentoonstelling.

Met steun van

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo en de projecten in de tentoonstelling zijn gerealiseerd dankzij het Mondriaan Fonds en in samenwerking met TextielLab, Tilburg (Mercedes Azpilicueta); Framer Framed, Amsterdam (Anna Dasović); Stichting Ik Wil, Eindhoven; If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, Amsterdam; Sharjah Art Foundation, Sharjah (allen Mounira Al Solh) en de University of St. Martin; Vereninging Ons Suriname, Amsterdam en Wereldmuseum Rotterdam (Quinsy Gario).

Koop tickets
Tentoonstelling Mercedes Azpilicueta, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Quinsy Gario, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Em'kal Eyongakpa, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Peter Cox
Tentoonstelling Anna Dasović, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck
Tentoonstelling Mounira Al Solh, onderdeel van Positions #5: Telling Untold Stories, Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: Marcel de Buck

Positions #5 bestaat uit :

Binnenkort

Geweest

Mede mogelijk gemaakt door

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage