Programma

Bas van Beek, wallpaper design, 2015. Restored and slightly adjusted Wiener Werkstätte pattern, with Donald Judd's 'Untitled' (1961-69), Van Abbemuseum
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, Pracht und Prinzip, detail. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip, ruimte met Mascolori en Tegendraads. 2016, foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Bas van Beek, zaaloverzicht Pracht und Prinzip. Foto Peter Cox
Fabric, design Bas van Beek
tentoonstelling

Pracht und Prinzip

Bas van Beek
24/09/2016 - 26/03/2017

Bauhaus en Wiener Werkstätte ontmoeten Van Abbe

In Pracht und Prinzip combineert ontwerper Bas van Beek de ontwerpprincipes van het Bauhaus (1919-1932) en de Wiener Werkstätte (1903-1932) met de collectie van het Van Abbemuseum. Van Beek ziet de Bauhaus school, met zijn heilige geloof in het industrieel vervaardigde product, en de Wiener Werkstätte met zijn frivolere, meer ambachtelijke en kleinschaligere inslag,  als de kraamkamers van het hedendaagse design. Hij heeft een reeks ontwerpen en patronen van beide scholen - die soms nooit eerder waren uitgevoerd -  opnieuw ontworpen en waar nodig aangepast. Hij voegt deze samen met werken uit de collectie van het museum, zoals die van Donald Judd en François Morellet. De resultaten past hij toe op verschillende producten, zoals behang, een tapijt, een meubel, kleding en een houten legpuzzel. Hoewel de ontwerpen dateren van meer dan honderd jaar geleden - rond 1910 - zijn ze nog verrassend actueel. Zeker nu ze geplaatst worden in de context van een hedendaagse museum. 

Behang & capes

De lange muur in de gang tussen het museumcafé en het museum is behangen met een Wiener Werkstätte-patroon uit 1914 waarin miniatuurversies van het werk Untitled (1961-1969) van Judd uit de Van Abbe collectie te ontdekken zijn. De echte werken van Judd zijn hier tegenaan geplaatst. Ook de muren van twee zalen op de begane grond hebben een behang gekregen. De kubistische schilderijen van Picasso, Braque en Delaunay moeten zich handhaven tegen een achtergrond van de uitbundig speelse Wiener Werkstätte-vormentaal uit diezelfde periode; de hoekige vormen versus de frivole patronen zijn een uitdaging voor het oog. Een andere wand heeft een behang met een motief waarin Van Beek patronen van een Sound of Music kleding heeft aangepast en verweven met het collectiewerk Album de 10 séregraphies sur 10 ans, Plura Edizioni, Milano (1952-1961) van Morellet.
Bezoekers kunnen helemaal opgaan in het behang, dankzij de capes voorzien van dezelfde patronen als Van Beeks behangontwerpen, die zij aan kunnen trekken. 

Overige objecten

Op de begane grond ligt een tapijt gebaseerd op een Bauhaus ontwerp van textielkunstenaar Benita Koch-Otte. Op de eerste verdieping is een bijzondere object te vinden: een meubelstuk dat Van Beek ontdekte in een darkroom in de beroemde nachtclub Berghain in Berlijn. Deze kreeg een remake in lijn met Marcel Breuers beroemde slatted chair (1922-24), beschouwd als een van de belangrijkste Bauhaus producten.
Op de tweede verdieping staan paspoppen omhuld met kledingstukken met patronen op geïnspireerd op diverse Wiener Werkstätte ontwerpen uit de jaren ’20 van de vorige eeuw. Ook is er een reproductie van de maquette voor de Lichttempel. Deze is gemaakt op basis van een foto van de keramische maquette uit 1920/21 van Bauhaus architect Otto Lindig en keramist Theodor Bogler.

Charles Esche, directeur Van Abbemuseum: “Het gebruik van een behang als achtergrond voor moderne kunst is een manier om het principe van de “white cube” te doorbreken. Zo ga je de kunstwerken ook op een andere manier bekijken; het zijn niet meer de geïsoleerde, autonome creaties, er ontstaat een complete kijkervaring waarin andere verbanden worden gelegd.”

Bas van Beek

Bas van Beek (Nijmegen, 1974) bekritiseert met zijn werk marktmechanismen, ‘branding’,
armzalig conceptualisme en de kritiekloze designer-cults. Hij grijpt vaak terug op productontwerpen uit het verleden, boeken en archiefstukken zijn voor hem belangrijke inspiratiebronnen. 

De ontwerpen van Pracht und Prinzip zijn vanaf 24 september te vinden op verschillende plekken in de nieuwbouw van het Van Abbemuseum. Ze zijn ook onderdeel van het programma van de Dutch Design Week (22 - 30 oktober).

Mede mogelijk gemaakt door

Partners

Home