Praneet Soi - Srinagar - nieuwe installatie in collectie Van Abbemuseum

Praneet Soi, Srinagar, 2015. Installation view Van Abbemuseum 2016. Photo Marcel de Buck
Praneet Soi, Srinagar, 2015. Installation view Van Abbemuseum 2016. Photo Marcel de Buck
Praneet Soi. Photo Marcel de Buck
Praneet Soi, Srinagar, 2015. Installation view Eva Limerick, photo Eamonn O’Mahony
Praneet Soi, Srinagar, 2015. Installation view Eva Limerick, photo Eamonn O’Mahony
Praneet Soi, Srinagar, 2015. Installation view Eva Limerick, photo Eamonn O’Mahony
Praneet Soi, Srinagar, 2015. Installation view Eva Limerick, photo Eamonn O’Mahony
Praneet Soi, Srinagar, 2015. Installation view Eva Limerick, photo Eamonn O’Mahony
tentoonstelling

Praneet Soi - Srinagar nieuwe installatie in collectie Van Abbemuseum

28/01/2016 - 10/04/2016

onderdeel van De collectie nu 

Vanaf 28 januari 2016 wordt in de collectiepresentatie een nieuwe aankoop van het museum tentoongesteld. Het is de installatie Srinagar (2015) van Praneet Soi die afwisselend in Amsterdam en India werkt. In de installatie onderzoekt Soi het culturele weefsel van Srinagar, een stad in de regio Kasjmir, en de onvolledige publieke kennis van het historische erfgoed van de stad. Dit wordt getoond tegen een achtergrond van geweld, verlies en een incompleet beeld van Kasjmir in de media. Het brengt Soi’s onderzoek naar de cultuur van Srinagar en zijn reflectie op hoe de regio wordt geportretteerd in het publieke domein samen.

De opening van de tentoonstelling vindt plaats op donderdagavond 28 januari om 19.30 uur met een kunstenaarsgesprek tussen Praneet Soi en Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum.

De installatie

Soi bezocht Srinagar voor het eerst in 2010, kort nadat er gewelddadige protesten uitbraken in Kasjmir waarbij de straten van Srinagar volstroomden met demonstranten van alle leeftijden die de oproerpolitie en veiligheidsdiensten met stenen bekogelden. Srinagar was de eerste bestemming van een persoonlijke reis waarbij Soi op zoek ging naar de verbanden tussen patronen en afbeeldingen die zich door de jaren heen hebben verspreid in China, Iran en India. In relatie tot deze zoektocht en in een poging om de verbanden tussen Kasjmir, Centraal Azië en Iran te begrijpen, bracht hij tijd door in Srinagar en legde hij de historische soefitische architectuur van de stad vast. Hij zette zijn onderzoek voort aan het Smithsonian, waar hij een beurs kreeg om de Zuid-Aziatische en Islamitische manuscripten van de Freer and Sackler Galleries in Washington D.C te bestuderen.

Tijdens zijn eerste reis naar Srinagar ontmoette Soi Fayaz Jan, de Ustad (leermeester) van een atelier. Jan’s leerlingen schilderen traditionele motieven op dozen en sierobjecten van papier-maché die overal in winkels in Kasjmir te vinden zijn. Het ambacht van papier-maché, een materiaal van papierpulp en hechtmiddel dat verhardt wanneer het droogt, reisde samen met de decoratieve patronen van Iran naar Kasjmir. In 2014 keerde Soi terug naar Srinagar en werkte samen met de ambachtslieden aan nieuwe composities, gebaseerd op deze traditionele beeldtaal en techniek.

De installatie bestaat uit 44 beschilderde tegels van papier-maché op een tafel. Op de zwarte muren rondom de tafel is een aantal teksten en afbeeldingen met krijt aangebracht waaronder Leonardo Da Vinci’s 'Codex Atlanticus' die gaat over anamorfose, een perspectief waarin een vertekende afbeelding er slechts vanuit een bepaalde hoek realistisch uit ziet. Hiermee verwijst Soi naar het vertekende beeld van de staat Kasjmir in de media. Een dia-projectie toont Soi’s zoektocht naar traditionele patronen en de sporen daarvan in de architectuur van de stad. 

Praneet Soi 

Praneet Soi (Calcutta, India, 1971) studeerde beeldende kunst aan de Maharaj Sayajirao University, Baroda, India en visuele kunst aan de University of California, San Diego. Soi verhuisde naar Nederland in 2002 voor een 2-jarige residency aan de Rijksakademie van beeldende kunsten. Momenteel verdeelt hij zijn tijd tussen Amsterdam en Calcutta. Soi heeft veel tentoongesteld internationaal, waaronder het paviljoen van India voor de 54ste Biënnale van Venetië in 2011. In 209 werkte Soi zes maanden aan een serie muurschilderingen en beelden in en rond het Oog in het Van Abbemuseum.

Curatoren

Evelien Scheltinga, Christiane Berndes

Subsidiegevers

Het project is onderdeel van de tentoonstelling De collectie nu, die mogelijk is gemaakt door steun van BankGiro Loterij, Mondriaan Fonds, Stichting Promotors Van Abbemuseum en VSB Fonds.

Srinagar werd mogelijk gemaakt met steun van het Outset Contemporary Art Fund. De installatie werd aangekocht met financiële steun van Stichting Promotors Van Abbemuseum.

Praneet Soi about his installaton 'Srinagar'

Praneet Soi - Srinagar is onderdeel van :

Mede mogelijk gemaakt door

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.