Sean Snyder - Plug In #22

PI22
tentoonstelling

Sean Snyder Plug In #22

14/03/2007 - 02/12/2007
Kunstenaar: Sean Snyder

Het werk van Snyder is een uitgebreid onderzoek naar het gebruik van beelden en de verslaggeving over oorlogen. De intentie is niet om commentaar te geven op politieke kwesties, maar om te onderzoeken hoe gebeurtenissen die uit de tweede hand worden geconsumeerd, worden weergegeven.

In zekere zin is het een poging om het nieuws serieus te nemen als iets dat informatie overbrengt en terugverwijst naar een realiteit die verder gaat dan het televisiescherm en de krantenpagina. Op deze manier wordt geprobeerd een aantal fundamentele vragen met betrekking tot representatie bloot te leggen.

Er zijn drie gerelateerde onderdelen:

1. ‘Untitled (Archive, Iraq)’ is een groeiend archief van digitale amateurfoto’s gemaakt door militaire eenheden en contractanten, opgegraven uit de filesharing-sites op internet. Hiermee wordt een schat aan beelden blootgelegd die anders grotendeels ongezien zouden blijven. Openlijke beelden van oorlog en geweld worden weggelaten ten gunste van de banale onderwerpen van amateurfotografen. De beelden geven een ander perspectief dan dat van de verslaggever die met de troepen meereist en wekken de indruk van toeristische, klassieke en criminele fotografie.

2. Voor ‘The Site’ wordt gebruik gemaakt van een door Westerse persbureaus geproduceerde matrix van beelden en verslagen over de schuilplaatsen van Saddam Hussein. Aan de hand van overlappende verslagen en visueel bewijs wordt een gelijksoortige, maar inconsistente voorstelling gegeven van een in tijd en plaats begrensd incident dat in de werkelijkheid niet langer bestaat. De analyse is niet samenzweerderig, maar eerder gericht op toegankelijkheid, timing en de relatie van verslaggevers tot hun onderwerp. Zo valt bijvoorbeeld op dat de media zich vooral lijken te richten op Westerse consumptiegoederen zoals snoep, geconserveerd vlees en deodorant.

3. De video ‘Casio, Seiko, Sheraton, Toyota, Mars’ onderzoekt de acceptatie van consumenten-producten aan alle kanten van het ideologische spectrum en de veranderende rol van fotojournalisten nu er tegenwoordig allerlei digitale fotobewerkingssoftware verkrijgbaar is. Door beelden te gebruiken van amateurs en van persbureaus als Associated Press worden de conventies voor en complicaties in de totstandkoming van oorlogsbeelden onderzocht. Dit gebeurt aan de hand van concepten als de geschiedenis van enscenering, digitale manipulatie van beelden, de nieuwskijker als consument en de fotojournalist als plunderaar.


Sean Snyder is onderdeel van :

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage