Programma

Marie Lexmond, Yellow Interior in 11620 Parts, oktober 2015. Foto Peter Cox
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11620 Parts, oktober 2015. Foto Peter Cox
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11620 Parts, januari 2016. Foto Peter Cox
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11620 Parts, oktober 2015. Foto Peter Cox
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11620 Parts, januari 2016. Foto Peter Cox DSC2097
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11620 Parts, januari 2016. Foto Peter Cox DSC2097
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11.620 Parts, 2015. Foto Bram Saeys
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11.620 Parts, 2015. Photo Bram Saeys
Marie Lexmond, Yellow Interior in 11.620 Parts, oktober 2015. Foto Bram Saeys
tentoonstelling

Yellow Interior in 11.620 Parts

Marie Lexmond in Het Oog
03/10/2015 - 13/03/2016

een surrealistisch en veranderend interieur

Opening: 03/10/2015 15:00
Conservatoren: Nick Aikens

Voor het project Yellow Interior in 11.620 Parts creëert de in Eindhoven wonende kunstenaar Marie Lexmond een bijzondere huiselijk omgeving in de buitenruimte van Het Oog. Het interieur - dat bestaat uit tafels, stoelen, een keuken, een vloerkleed en behang - wordt afgedekt met gele poetsdoekjes, 11.620 stuks om precies te zijn. Bezoekers kunnen de ruimte betreden, maar wanneer bij regen en gladheid blijft Het Oog gesloten.  

De keuze van Lexmond om het interieur met zoveel eenvoudige huishoudelijke schoonmaakdoekjes te bedekken en de hoeveelheid arbeid die dit vraagt, maken het project even obsessief als absurd. Met Yellow Interior geeft Lexmond een artistieke vorm aan twee overlevingsstrategieën om met huiselijk geweld om te gaan: smetvrees en overmatige dwang tot perfectie. 

Marie Lexmond: “Ik liep al jaren rond met dit doekje; in eerste instantie om de gifgele kleur. Later ontstond ook steeds meer een fascinatie rondom thema’s als Schoonmaken versus Schoonheid en Reinigen versus Reinheid. Die gelaagdheid vormt de context voor het maken van dit werk en heeft mede zijn oorsprong in mijn (andere) werk als vrouwenhulpverlener en psychosyntheticus, van waaruit ik altijd bezig met mensen en (hun) gedrag. Ik zag veel vrouwen met trauma's rondom (seksueel) geweld. De angst en boosheid die daaruit voortkomen leveren soms wonderlijke overlevingsstrategieën op. Ik heb in dit project twee ervan vormgegeven: smetvrees en overmatige dwang tot perfectie. Als je als mens hiermee moet leven, is dat ondragelijk lijden; ook voor mensen in je omgeving. Maar voor een kunstenaar is het eigenlijk een bijzonder proces om naar te kijken. Alleen al de maatvoering van dit doekje geeft een angstaanjagende en gekmakende neiging tot perfectie en controle.”

Het representeren van een huiselijke situatie is ook een verwijzing naar de traditionele Nederlandse interieurschilderkunst.

Bijeenkomsten

In de periode dat het werk te zien is wordt in het museum een aantal bijeenkomsten georganiseerd met een groep vrouwen en een psychosyntheticus. Yellow Interior wordt daarbij gebruikt als een context om issues omtrent huiselijk geweld te bespreken. Voor meer informatie over deze bijeenkomsten kan je mailen naar: . 

Verandering in de tijd

Gedurende de looptijd van de tentoonstelling verandert zowel het aanzien als de sfeer van Het Oog. Bezoekers mogen de ruimte betreden en hun voetstappen vervuilen de ruimte. Ook de weersomstandigheden laten hun sporen na; het project wordt blootgesteld aan zon, wind en regen. Het Oog verandert van een smetteloze constructie in een ruimte die de sporen van de verstreken tijd draagt. Het werkt als een metafoor voor hoe de tijd niet alleen ons fysieke maar ook ons innerlijke interieur bevlekt.

Mede mogelijk gemaakt door

Home