archief museumkoor

2019

3 x 3

In 2018 presenteerden wij, op ons jubileum­concert, met trots vijf composities die speciaal voor het Van Abbe­museum­koor geschreven werden. Op 21 september 2019 hebben we aan deze collectie drie nieuwe werken mogen toevoegen. Ook nu was het Van Abbe­museum opdracht­gever, zodat ook deze liederen in de collectie van het museum opgenomen zijn.

Yael Davids liet zich leiden door de leer van Moshé Feldenkrais en schreef een performance waarbij bewustzijn van beweging het thema vormde, Jaws with Vocalization, tijdens het zingen 'valt' de kaak.
Racisme speelt een belangrijke rol in het werk van Patricia Kaersenhout. Zij baseerde haar tekst op een fantasie die zij in haar jeugd had om zich hier tegen te wapenen, Promises from another world, op muziek van Bongi Breukers.
Jacques van Erven bewerkte een gedeelte uit een gedicht van William Blake tot een vierstemmige melodie, Grain of Sand.


2018-19

Van Abbe on tour

Van 4 november 2018 tot 12 mei 2019 was het Van Abbe­museum on tour bij zeven locaties van Vitalis Woon­zorg­instellingen voor senioren. In totaal 15 top­stukken uit de museum­collectie, waarvan exacte replica’s zijn gemaakt (waaronder werk van Picasso, Mondriaan, Van Doesburg, Warhol, Kandinsky en Lissitzky), vormen in deze periode een rond­reizende tentoon­stelling. Een vast onderdeel in iedere locatie op de feestelijke laatste dag, is een optreden van het Van Abbe­museum­koor, met liederen die passen bij de reizende werken.


2018

5 x 5 x 5

Op zondag 25 maart 2018 vierde het Van Abbe­museum­koor zijn eigen feestje. Ons koor bestond 5 jaar.
Om dit te vieren had het Van Abbe­­­museum aan vijf kunstenaars de opdracht gegeven om speciaal voor ons een compositie te schrijven. We zijn er trots op dat deze composities nu deel uitmaken van de collectie van het museum.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Hans de Wit toonzette het gedicht 'Poem' van Paul van Ostaijen.
Iris Kensmil met componist Rocco Brunori schakelden een aantal meer en minder bekende melodieën en teksten uit de black art movement  tot een geheel van vijf stemmen en body percussion, 'Darker than blue'.
Cindy Moorman maakte met de compositie 'de Constructies', waarin de afzonderlijke tonen gekozen door de 21 koorleden, cumulatief steeds over een zelfde tijdspanne  van zestien seconden ten gehore worden gebracht, een spannend en verrassend geheel.
Laure Prouvost
zorgde voor een swingende compositie met 'E U OK', geïnspireerd op de Brexit.
De Russische Gluklya schreef een avantgardistische performance getiteld 'Manifesto for the utopian union of the unemployed people'.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

2017

Optreden Stadhuis Eindhoven

Op 18 december 2017 hebben wij in het stadhuis, op verzoek van de Gemeente Eindhoven, liederen gezongen bij de feestelijke bijeenkomst van 500 statushouders die hun participatie­verklaring hadden getekend. De liederen die we voor hen zongen kwamen onder andere uit Arabië, Afghanistan, Iran en Noord-Brabant. Het was een emotioneel en hartverwarmend optreden, waarbij de bezoekers spontaan de liederen in hun eigen taal meezongen.


2016-2020

Cindy Moorman

Cindy Moorman, Tijdelijk verdwijnen (2010)
10/2/2017
De Garage, Rotterdam

Diverse malen trad het koor op in performances van kunstenaar Cindy Moorman. We deden dat in Gebouw WG, Amsterdam (2016), in Galerie Garage, Rotterdam (2017) en in het kader van Land Art Live - Pier+Horizon bij Kraggenburg in de Noordoostpolder (2017). Er was koninklijke belangstelling voor haar performance op 7 december 2018 in Museum Voorlinden in Wassenaar.
De meest recente keer dat ze ons gevraagd heeft haar met een performance te helpen was met het Wij op 23 januari 2020 in Paradiso, Amsterdam.

Cindy Moorman, het Wij (2020)
23/1/2020
Paradiso, Amsterdam

Cindy Moorman, de Constructies (2017)
24/9/2017
Kraggenburg


2017

Van Abbe en De Stijl

In de tentoonstelling Van Abbe en De Stijl staat Theo van Doesburg centraal. De Stijl opereerde op het raakvlak van kunst, architectuur, design en literatuur. Het Van Abbe­museum­koor luistert de opening van deze tentoonstelling op met een aantal klank­dichten van o.a. I.K. Bonset (Van Doesburg), Kurt Schwitters, Till Brugman en Antony Kok.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

2017

Melkweg

Op 15 februari 2017 werd de Code Culturele Diversiteit (CCD) Award 2017 uitgereikt in de Melkweg te Amsterdam. De jury had het Van Abbemuseum op een shortlist van vijf genomineerden geplaatst. De presentatie met beelden van verschillende projecten van het museum, zoals o.a. blinden- en gebarenrondleidingen, werd ondersteund door een optreden van het Van Abbemuseumkoor, Het Nederlands Gebarenkoor en enkele Syrische muzikanten. Het museum kreeg een eervolle onderscheiding.


2017

Echo Chamber

De muurschildering Echo Chamber (2017) van Navine Kahn Dossos is een ‘portret’ van de ‘witte weduwe’, een tot de Islam bekeerde Britse terroriste. De Arabische motieven laten qua vorm en kleur een overgang zien van zacht naar hard, van vrouwelijk naar mannelijk. Zo veranderen grijs en roze in dreigend en agressief zwart en rood. Het Van Abbemuseumkoor zingt hier een van de British muslim songs, variaties op oude Engelse liederen, die op scholen worden gezongen.


2017

John Cage

Tijdens de Muzikale­Rondleiding op 23 februari 2017 werd het door John Cage in 1952 gecomponeerde 4'33 voor het eerst door ons uitgevoerd. Cage noemde het Silent piece en laat horen dat absolute stilte niet bestaat. De performance vond plaats staand op het kunstwerk Twenty Fifth Steel Cardinal van Carl André uit 1974. De werken van componist en beeldend kunstenaar vallen perfect samen.


2016

80 jaar van abbe

Sinds 2014 worden in het museum rond­leidingen gegeven voor special guests: blinde of slecht­ziende, dove of slecht­horende bezoekers, bezoekers met Alzheimer en aphasie etc. Wij kwamen op het idee Het Nederlands Gebaren­koor te vragen met ons op te treden. Dit koor is opgericht in 2011 door de Stichting Plotsdoven en bestaat uit zangers zonder stem, die door middel van gebaren, aangevuld met elementen uit de Nederlandse Gebarentaal, in koor muziek gebaren.

Tijdens de viering van 80 jaar van Abbe in april 2016, hebben we bij de afsluiting van deze feestweek voor het eerst samen opgetreden. Dat was heel bijzonder voor ons, maar ook voor hen, want zij hadden nooit eerder met andere uitvoerders samengewerkt.
Sindsdien hebben we bij verschillende special-guests-rondleidingen op zaal samen opgetreden. Maar ook bijvoorbeeld tijdens het symposium dat het Van Abbemuseum eind 2016 organiseerde over hoe het museum toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.


2015

The Afghanistan Project

Shafiq Kakar, een van de beveiligers van het museum en curator van de Afghan Art Awards, vroeg ons om op de opening van zijn tentoonstelling in het Van Abbe­museum enkele Afghaanse liederen te zingen. We hebben gekozen voor twee anthems uit de twee taal­groepen Pasjtoe en Dari. Het enthousiast meezingen van de Afghaanse gasten was hart­verwarmend. 


2014

Roland Schimmel

Volgens Roland Schimmel was zijn ruimtelijk installatie The Innocent Body geïnspireerd op de apsis, de afsluiting van het koor in een kerk. Zijn ijle schilderingen van ‘na­beelden’ en de bijzondere akoestiek inspireerden ons om een oude canon uit het klooster van Montserrat te zingen. Dit samen­gaan van beeld en klank voelde als een bijna spirituele ervaring. 

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

2013

Het Van Abbemuseumkoor

Aan de wieg van het Van Abbe­museum­koor hebben twee kunstwerken gestaan die in het museum te zien waren.
In 2009-10 was in de collectie­presentatie Play Van Abbe het Lied van de zaalwachters van het Russische kunstenaars­­collectief Chto Delat te zien en te horen. Het is een lofzang op de vrijwilligers van het museum en een oproep aan alle inwoners van Eindhoven het museum niet links te laten liggen.
In 2012-13 was in het museum de tentoonstelling Guppy 13 vs Ocean Wave van Ahmet Ögüt te zien geweest, een tentoonstelling over de laatste werken van de Nederlandse kunstenaar Bas Jan Ader. Ader had getracht met een Guppy 13, een van de kleinste zeilboten ter wereld, de Atlantische Oceaan over te steken. Een reis waarvan hij niet terug zou ­keren. Ögüt maakte een film waarin een Guppy 13 met steeds wisselende opvarenden achteruit door het beeld vaart, met op de achter­grond het lied A Life of an Ocean Wave achterste­voren afgespeeld. Een ingelijste partituur van het lied hing aan de wand.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Na het zien van deze werken groeide bij Willy de Rooij het idee een koor van vrijwilligers in het museum op te richten, met als belangrijkste doel­stelling het bezingen van de kunst­werken in het museum. Nadat het museum haar groen licht had gegeven, een repetitie­ruimte ter beschikking had gesteld en ze een tiental enthousiaste koorleden om zich heen had verzameld, begon ze in het voorjaar van 2013 met repeteren. A Life of an Ocean Wave werd het eerste lied in het repertoire van het Van Abbe­­­museum­­­koor. Tijdens de opening van de nieuwe collectie­­presentatie De collectie nu op 2 november 2013 voerde het koor het, samen met een aantal andere liederen, voor het eerst uit. Vanaf dat moment had het Van Abbe­­museum niet alleen een collectie en een gebouw, maar ook een eigen koor.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage