archief museumkoor

2021

Ode an die Freude

We zingen Ode an die Freude hier in de tentoonstelling Oog in oog met Gustav Klimt - met Bas van Beek. Een spectaculair onderdeel van de tentoonstelling is een perfecte kopie op ware grootte van Klimts beroemde Beethovenfries, die recent gemaakt is in opdracht van museum Belvedere in Wenen en in Oog in oog met Gustav Klimt zijn internationale primeur beleeft. Het 34 meter lange, symbolistische werk uit 1902 verbeeldt het lijden van de zwakke mens en diens verlangen naar geluk, gevat in Klimts weelderige handschrift.
Van Beek maakt er een totaalervaring van waarin hij het werk van Klimt combineert met meubels en reusachtige tegels van zijn hand. Hij baseert zijn ontwerpen op die van kunstenaars, architecten en vormgevers die beïnvloed zijn door Klimt en het idee van het Gesamtkunstwerk.
Ode an die Freude is een gedicht van Friedrich Schiller, door Ludwig von Beethoven getoonzet in de koorfinale van zijn Negende Symfonie.
Onze a capella versie is voor ons bewerkt door Mark van Platen.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

2017-2021

Navine G. Kahn-Dossos


Hold on

2021

Hold On van Tom Waits wordt door ons uitgevoerd in No Such Organisation, een solopresentatie van kunstenaar Navine G. Khan-Dossos, onderdeel van Positions #6 (Van Abbemuseum, 2020-2021). Het lied is gekozen door iemand die momenteel wordt vastgehouden in Saoedi-Arabië. 

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

De tekst weerspiegelt de noodzaak om standvastig te blijven in onzekere tijden, gezien het grote aantal arrestaties van mensenrechten­activisten, advocaten, politieke partijen, religieuze geleerden, bloggers, individuele demonstranten, evenals langdurige aanhangers van de regering die slechts milde en gedeeltelijke kritiek op het regeringsbeleid uitten.

Ons optreden vond plaats op initiatief van de kunstenaar. Op haar site schrijft ze over ons en het lied dat we zingen.


Echo Chamber

Muzikale Rondleiding, 2017

De muurschildering Echo Chamber (2017) van Navine Kahn-Dossos is een ‘portret’ van de ‘witte weduwe’, een tot de Islam bekeerde Britse terroriste. De Arabische motieven laten qua vorm en kleur een overgang zien van zacht naar hard, van vrouwelijk naar mannelijk. En veranderen grijs en roze in dreigend en agressief zwart en rood. Het Van Abbemuseumkoor zingt bij dit werk Anthem for the Prophet’s Birthday, een van de British muslim songs, variaties op oude Engelse liederen. Kahn-Dossos schrijft op haar site over ons optreden en over de achter­grond van het lied dat we zongen.


2019-2020

Klank manifestaties

Van Abbemuseumkoor nodigt uit...

Nadat wij tussen 2016 en 2019 vijftien Zang Manifestaties met gastkoren en gastmusici gegeven hadden en de tentoonstelling Van wie is de straat?  in ‘de toren’ van de nieuwbouw gewisseld werd voor de installatie Woensel Supertoll!  van Tijs Rooijakkers, werd het ook voor ons tijd voor iets nieuws.

Rapper Fresku en inwoners van Woensel schreven op de latten waarvan Supertoll! is gemaakt hun drijfveren en ambities. Het kunstproject verbond zo honderden Eindhovenaren en bracht ze in beweging.

Willy de Rooij kreeg het idee om een dergelijke beweging in muziek te realiseren. Ze stelde zich concerten voor waarin bezoekers uitgenodigd worden om samen met het koor op een intuïtieve en spontane manier tot een harmonie van klank te komen en om zo saamhorigheid te scheppen. Ze vroeg Hella Hertogs, die ervaring had met het organiseren van muziekprojecten, om het koor te helpen. Samen met sopraan Rianne Wilbers trainde Hella ons tijdens repetities. En gezamenlijk verzorgden wij de programma's van de drie Klank Manifestaties die zouden volgen.

Hella Hertogs

Naast haar kunstenaarschap als dichter, componist, schilder en zangeres, werkt Hella Hertogs als (zang)coach en docent op scholen, in instellingen en bedrijven en ontwikkelt zij kunst- en muziek­projecten.

Rianne Wilbers

De in 2016 cum laude afgestudeerde sopraan Rianne Wilbers houdt ervan om uitdagingen aan te gaan en mensen aan zich te binden. Ze wordt alom geprezen om haar artistieke visie, haar bravoure en doorzettings­vermogen.


2016-2020

Cindy Moorman

Cindy Moorman, Tijdelijk verdwijnen (2010)
10/2/2017
De Garage, Rotterdam

Diverse malen trad het koor op in performances van kunstenaar Cindy Moorman. We deden dat in Gebouw WG, Amsterdam (2016), in Galerie Garage, Rotterdam (2017) en in het kader van Land Art Live - Pier+Horizon bij Kraggenburg in de Noordoostpolder (2017). Er was koninklijke belangstelling voor haar performance op 7 december 2018 in Museum Voorlinden in Wassenaar.
De laatste keer dat ze ons gevraagd heeft, was voor haar het Wij  op 23 januari 2020 in Paradiso, Amsterdam.

Cindy Moorman, het Wij (2020)
23/1/2020
Paradiso, Amsterdam

Cindy Moorman, de Constructies (2017)
24/9/2017
Kraggenburg


2019

3 x 3

Nadat wij op ons jubileum­concert in 2018 met trots vijf composities, die speciaal voor het Van Abbe­museum­koor geschreven waren, hadden gepresenteerd, mochten we op 21 september 2019 aan deze collectie drie nieuwe werken toevoegen. Ook nu was het Van Abbe­museum opdracht­gever, zodat ook deze liederen tot de collectie van het museum behoren.

Yael Davids schreef met Jaw with Vocalising een onderzoek naar zingen, waarbij zij zich liet leiden door de leer van Moshé Feldenkrais. De kaak maakt tijdens het zingen een voorgeschreven beweging, waarbij de concentratie van de zangers op de beweging moet liggen en niet op de klank.
Jacques van Erven bewerkte samen met John Thomas een gedeelte uit het gedicht Auguries of Innocense van William Blake tot het vier­stemmige Grain of Sand.
In het werk van Patricia Kaersenhout speelt racisme een belangrijke rol. Zij baseerde de tekst van haar lied Promises from another world op een fantasie die zij in haar jeugd had om zich hiertegen te kunnen wapenen. De muziek is van haar dochter Bongi Breukers.


2018-19

Van Abbe on tour

Van 4 november 2018 tot 12 mei 2019 was het Van Abbe­museum on tour bij zeven locaties van Vitalis Woon­zorg­instellingen voor senioren. In totaal 15 top­stukken uit de museum­collectie, waarvan exacte replica’s zijn gemaakt (waaronder werk van Picasso, Mondriaan, Van Doesburg, Warhol, Kandinsky en Lissitzky), vormen in deze periode een rond­reizende tentoon­stelling. Op iedere locatie was een vast onderdeel van de feestelijke laatste dag een optreden van het Van Abbe­museum­koor, met liederen die pasten bij de reizende werken.


2018

5 x 5 x 5

Op zondag 25 maart 2018 vierde het Van Abbe­museum­koor zijn eigen feestje. Ons koor bestond 5 jaar.
Om dit te vieren had het Van Abbe­­­museum aan vijf kunstenaars de opdracht gegeven om speciaal voor ons een compositie te schrijven. We zijn er trots op dat deze composities nu deel uitmaken van de collectie van het museum.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Hans de Wit bewerkte met John Thomas het lied Poem met tekst van Paul van Ostaijen voor 4-stemmig koor.
Iris Kensmil maakte met componist Rocco Brunori een songcompilatie. De vorm van een compilatie is voor Kensmill wezenlijk voor de aansluiting bij haar beeldende werk, waarin zij door beeld­citaten geschiedenis evoceert en celebreert. Zij schakelde een aantal meer en minder bekende melodieën en teksten uit de black art movement tot Darker than blue, een compositie voor vijf stemmen en body percussion.
Voor de Constructies (de Objecten) van Cindy Moorman mochten de 21 koorleden ieder een klank bedenken. In de spannende en verrassende performance, in de vorm van 'ik ga op vakantie en ik neem mee...', moest ieder koorlid zijn of haar toon op precies de goede momenten zingen.
Laure Prouvost zorgde met componist Frederic Macpherson, geïnspireerd door de Brexit, voor de swingende compositie UKstay­withusEU.
De Russische Gluklya schreef een avantgardistische performance getiteld Manifesto for the utopian union of the unemployed people.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

2017

Optreden Stadhuis Eindhoven

Op verzoek van de Gemeente Eindhoven hebben wij meermalen in het stadhuis opgetreden. De laatste keer was op 18 december 2017 bij de feestelijke bijeenkomst van 500 statushouders die hun participatie­verklaring hadden getekend. De liederen die we voor hen zongen kwamen onder andere uit Arabië, Afghanistan, Iran en Noord-Brabant. Het was een emotioneel en hartverwarmend optreden, waarbij de bezoekers spontaan de liederen in hun eigen taal meezongen.


2017

Van Abbe en De Stijl

Opening

In de tentoonstelling Van Abbe en De Stijl staat Theo van Doesburg centraal. De Stijl opereerde op het raakvlak van kunst, architectuur, design en literatuur. Het Van Abbe­museum­koor luistert de opening van deze tentoonstelling op met een aantal klank­dichten van o.a. I.K. Bonset (Van Doesburg), Kurt Schwitters, Till Brugman en Antony Kok.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

2017

Melkweg

Op 15 februari 2017 werd de Code Culturele Diversiteit (CCD) Award 2017 uitgereikt in de Melkweg te Amsterdam. De jury had het Van Abbemuseum op een shortlist van vijf genomineerden geplaatst. De presentatie met beelden van verschillende projecten van het museum, zoals o.a. blinden- en gebarenrondleidingen, werd ondersteund door een optreden van het Van Abbemuseumkoor, Het Nederlands Gebarenkoor en enkele Syrische muzikanten. Het museum kreeg een eervolle onderscheiding.


2017

John Cage

Muzikale Rondleiding

Tijdens de Muzikale­Rondleiding op 23 februari 2017 werd het door John Cage in 1952 gecomponeerde 4'33 voor het eerst door ons uitgevoerd. Cage noemde het Silent piece en laat horen dat absolute stilte niet bestaat. De performance vond plaats staand op het kunstwerk Twenty Fifth Steel Cardinal van Carl André uit 1974. De werken van componist en beeldend kunstenaar vallen perfect samen.


2016-2019

ZangManifestaties

Van Abbemuseumkoor nodigt uit...

Willy de Rooij vond dat het koor toe was aan een nieuwe uitdaging en met de opening van de tentoonstelling Van wie is de straat?  in ‘de toren’ van de nieuwbouw van het museum zag ze daartoe een mogelijkheid.
Op de vier verdiepingen van de toren waren vier verschillende visies op het gebruik van de straat als publieke ruimte te zien. In de kelder gaf het project Refugee Republic inzicht in het dagelijks leven in een vluchtelingen­kamp. Op de eerste etage was onder de titel Do you hear the people sing? een bijdrage te zien over de openbare ruimte als plaats voor protest. En helemaal bovenin de toren was een ruimte gereserveerd voor kleinere, wisselende project­presentaties over de openbare ruimte in Eindhoven.

Onder de titel Van Abbemuseumkoor nodigt uit... bedacht Willy een serie Zang Manifestaties, waarvoor ze collegakoren uit de regio Eindhoven uitnodigde om op de bovenste etage op te treden en muzikanten met een vluchtelingen­status in de kelder. Wijzelf zongen ieder concert op de eerste etage protest- en straat­liederen uit verschillende culturen en tijdvakken. In de drie jaar dat de tentoonstelling in het museum te zien was, van 2016 tot 2019, hebben wij vijftien Zang­­ Manifestaties gegeven met evenveel gast­koren en nog meer gast­musici.

De eerste Zang­ Manifestatie, onder de titel The street, a form of living together, vond plaats op donderdag­avond 30 juni 2016. Het Weerts Kamer­koor zong liederen van Jannequin en een bewerking van Lennon/­McCartney. In de kelder speelden Ahmet & Nart een mix van Syrische en Westerse muziek.
Aan volgende Zang Manifestaties werd door de volgende koren en musici meegewerkt:

ZM 2
29-09-2016
Strijps Kamerkoor
AMN Band

ZM 3
24-11-2016
Gestels Vocaal Ensemble
Nawras Altaky & Paul

ZM 4
29-01-2017
Eindhovens Kamerkoor
Nawras Altaky & Ahmad Ashram

ZM 5
30-03-2017
Vrouwen Vocaal Ensemble Sirena
Ehsan Kanani

ZM 6
29-06-2017
Keskedee
Jaber Fayad

ZM 7
03-09-2017
Zangroep ’t Slotakkoord
Ehsan Kanani & Farzam Karbasi

ZM 8
22-10-2017
Studentenkoor Vokollage
Ehsan Omari

ZM 9
17-12-2017
Kamerkoor Allegrezza
Nawras Altaky & Ahmad Ashram

ZM 10
18-02-2017
Zangroep Otherwise
Mostafa & Mohammad & Hamid (Spot light)

ZM 11
15-04-2018
Wilhelmina Mannenkoor
Mercan & Bülent Kocuroglu

ZM 12
17-06-2018
Veldhovens Kamerkoor
Sozdar Ibrahim

ZM 13
16-09-2018
Mannenakkoord
Mohamad & Hamed & Ahmad

ZM 14
18-11-2018
Southern Comfort Barber Gals
Trio Nur (Hamed Alshabee, Amer Shanati, Karim Darwish)

ZM 15
13-01-2019
Southern Comfort Barber Mates
Gharib & Friends


2016

80 jaar van abbe

Sinds 2014 worden in het museum rond­leidingen gegeven voor special guests: blinde of slecht­ziende, dove of slecht­horende bezoekers, bezoekers met Alzheimer en aphasie etc. Wij kwamen op het idee Het Nederlands Gebaren­koor te vragen met ons op te treden. Dit koor is opgericht in 2011 door de Stichting Plotsdoven en bestaat uit zangers zonder stem, die door middel van gebaren, aangevuld met elementen uit de Nederlandse Gebarentaal, in koor muziek gebaren.

Tijdens de viering van 80 jaar Van Abbe in april 2016, hebben we bij de afsluiting van deze feestweek voor het eerst samen opgetreden. Dat was heel bijzonder voor ons. Maar ook voor hen, het was de eerste keer dat zij met andere uitvoerenden samenwerkten.
Sindsdien hebben we bij verschillende special-guests-rondleidingen samen opgetreden. Maar ook bijvoorbeeld tijdens het symposium dat het Van Abbe­museum eind 2016 organiseerde over hoe het museum toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.


2015

The Afghanistan Project

Opening

Shafiq Kakar, een van de beveiligers van het museum en curator van de Afghan Art Awards, vroeg ons om op de opening van zijn tentoonstelling in het Van Abbe­museum enkele Afghaanse liederen te zingen. We hebben gekozen voor twee anthems uit de twee taal­groepen Pasjtoe en Dari. Het enthousiast meezingen van de Afghaanse gasten was hart­verwarmend. 


2013

Het Van Abbemuseumkoor

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Aan de wieg van het Van Abbe­­museum­­koor hebben twee kunst­werken gestaan die in het museum te zien waren.
In 2009-11 was in de collectie­­presentatie Play Van Abbe het Lied van de zaalwachters van het Russische kunstenaars­­collectief Chto Delat te zien en te horen. Het is een lofzang op de vrijwilligers van het museum en een oproep aan de inwoners van Eindhoven het museum niet links te laten liggen.
In 2012-13 was de tentoonstelling Guppy 13 vs Ocean Wave van Ahmet Ögüt te zien geweest, een tentoonstelling over de laatste werken van de Nederlandse kunstenaar Bas Jan Ader. Ader had geprobeerd met een Guppy 13, een van de kleinste zeilboten ter wereld, de Atlantische Oceaan over te steken. Een reis waarvan hij niet terug zou keren. Ögüt maakte een film waarin een Guppy 13 met steeds wisselende opvarenden achteruit door het beeld vaart, op de achter­grond klinkt het lied A Life On The Ocean Wave, achterste­voren afgespeeld. Een ingelijste partituur van het lied hing aan de wand.

Na het zien van deze werken groeide bij Willy de Rooij het idee een koor van vrijwilligers in het museum op te richten, met als belangrijkste doel­­stelling het bezingen van de kunst­werken in het museum. Nadat het museum had ingestemd, haar een repetitie­­ruimte ter beschikking had gesteld en ze een tiental enthousiaste koorleden om zich heen had verzameld, begon ze begin 2013 met repeteren. A Life On The Ocean Wave werd het eerste lied in het repertoire van het Van Abbe­­­­museum­­­­koor. Tijdens de opening van de nieuwe collectie­­­presentatie De collectie nu op 2 november 2013 voerde het koor het, samen met een aantal andere liederen, voor het eerst uit. Vanaf dat moment had het Van Abbe­­­museum niet alleen een collectie en een gebouw, maar ook een eigen koor.


Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage