collectie

Mao Tse Tung

  • 1972
  • Andy Warhol
  • zeefdruk op papier
  • 91,5 x 91,4 cm
    95,7 x 95,6 cm (incl. lijst)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1985
  • Inventarisnr 1035

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Tekst 1: Deze drie prenten met een afbeelding van de voormalige Chinese leider Mao Ze Dong (destijds schreef men Mao Tse Tung) behoren tot een serie van tien zeefdrukken van dezelfde maat. Voor de beeltenis werd het officiële staatsportret van Mao gebruikt, sterk uitvergroot en hard afgedrukt. Daardoor verdwijnen nuanceringen en ontstaan er zware schaduwpartijen. Warhol voerde de portretten uit in telkens verschillende, schreeuwerige kleurencombinaties. Warhol maakte diverse andere series met Mao als onderwerp. Die variëren van metershoge portretten tot behang waarop Mao's gezicht gereduceerd is tot paarse cirkels. Warhol is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de pop art. Hij begint in 1962 met het maken van zeefdrukken van populaire consumptiegoederen. Eerst ontstaan zijn reeksen met blikken Campbell's Soup en Coca Colaflesjes. De zeefdruktechniek leent zich voor grote oplagen, waardoor het unieke karakter van het werk verdwijnt. Ook van een persoonlijk handschrift is nauwelijks meer sprake. Het abstract expressionisme, waarin begrippen als authenticiteit en persoonlijkheid centraal staan, heeft afgedaan. Pop art is gebaseerd op de cultuur van de massa en neemt ook zo veel mogelijk de vorm daarvan aan. Warhol realiseert zich dat ook beroemdheden als Elvis Presley of Marilyn Monroe producten zijn die in de markt gezet kunnen worden. Ze maken onderdeel uit van Warhols Celebrity serie, waarin hij ook staatshoofden afbeeldt. In 1972 duikt het portret van Mao steeds vaker op in de Amerikaanse media vanwege de politieke toenadering tussen Amerika en China. Het verschijnsel Mao fascineert Warhol. Ondanks alle negatieve berichtgeving over het communistische China is Mao een symbool van absolute politieke en culturele macht. Warhol populariseert hem verder met zijn zeefdrukseries, maar ontdoet hem ook van zijn aura van onaantastbare grootheid. Wilt u een gele, rode of blauwe Mao? Tegen een groene, roze of perzikkleurige achtergrond? De gekleurde vlakken lijken haastig gedrukt. Ze sluiten niet overal precies aan, en overlappen elkaar hier en daar. Dat leidt letterlijk en figuurlijk tot vervlakking van het beeld. Colaflesje of elektrische stoel, verleidelijke filmster of gevreesd politiek leider, Warhol behandelt alles en iedereen hetzelfde. Het zijn allemaal producten die een afspiegeling vormen van de samenleving. ------------ Tekst 2: Het Van Abbemuseum bezit drie zeefdrukken van de Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol die een portret van de voormalige Chinese leider Mao Tse Tung tonen. De foto die als uitgangspunt dient -een officieel staatsportret- is sterk uitvergroot en hard afgedrukt, d.w.z. met een sterk lichtdonker contrast, dat zware slagschaduwen veroorzaakt en nuanceringen doet verdwijnen. De prenten verschillen onderling in kleur. Warhol heeft telkens felle, sterk contrasterende of vloekende kleuren tegen elkaar gezet. De kleuren zijn gedeeltelijk over elkaar gedrukt. Doordat ze niet egaal zijn, blijven onderliggende kleuren zichtbaar. Op het jasje van Mao en in de achtergrond zijn zwarte tekenachtige lijnen te zien, in elke prent op een andere plaats. Andy Warhol begint in 1960 schilderijen te maken nadat hij eerst als reclametekenaar gewerkt heeft. Hij schildert dan uitvergrotingen van reclameadvertenties en stripverhalen. Zijn werk sluit aan bij dat van andere Amerikaanse kunstenaars die sinds het eind van de jaren vijftig de alledaagse leefomgeving, met name de overal aanwezige consumptieartikelen en reclame-uitingen, als onderwerp nemen. Deze kunstenaars, waaronder Lichtenstein, Oldenburg en Rosenquist, vormen met hun figuratieve werk een tegenpool van het dan wijdverbreide abstract-expressionisme. Tegenover het subjectieve en emotionele, dat deze richting kenmerkt stellen zij een 'onpersoonlijke', op de populaire beeldcultuur gebaseerde kunst: de pop art. Deze pop art kunstenaars maken vaak gebruik van industriële reproductie technieken, zoals de zeefdruk. Zij voeren hun werk niet altijd zelf uit.

Warhol beeldt heel diverse dingen af, zoals soepblikken, beroemde personen, auto-ongelukken of dollartekens. Wat ze gemeen hebben, is dat ze allemaal verschijnen in kranten of tijdschriften. Sinds 1962 maakt Warhol gebruik van de zeefdruktechniek bij het vervaardigen van zijn werk. Binnen een beeld herhaalt hij dikwijls het gekozen motief, waarbij hij kleine verschillen toelaat, toevallig of gepland. Ook werkt hij vaak in series, zoals bij 'Mao Tse Tung'. De drie prenten maken deel uit van een serie van tien die alle onderling verschillen. Door het principe van de herhaling of het werken met varianten neutraliseert Warhol het onderwerp. De schreeuwerige, onnatuurlijke kleuren die hij gebruikt, zorgen voor een verdere vervlakking, zowel beeldend als inhoudelijk. De afgebeelde personen worden minder ruimtelijk, minder realistisch en daardoor ook minder persoonlijk. Het zijn producten geworden.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage