collectie

Herfst

  • 1962
  • Edgar Fernhout
  • olieverf op doek
  • 82,2 x 117,1 x 3 cm (incl. lijst)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1963
  • Inventarisnr 124

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Bij het schilderij 'Herfst' van de Nederlandse schilder Edgar Fernhout is het hele doek beschilderd met verftoetsen van gelijke grootte. Deze zijn in dezelfde richting, van boven naar beneden, neergezet. Op sommige plaatsen zijn ze dicht tegen elkaar of over elkaar heen geplaatst, soms in diverse lagen. Op andere plaatsen zijn er stukjes onbeschilderd doek zichtbaar. Het belangrijkste beeldelement is de kleur. Verfstreken in verschillende tinten groen en blauw, grijs, zwart en wit wisselen elkaar af. Door variatie in kleur ontstaan er ritmes binnen het patroon van gelijkvormige toetsen.

Edgar Fernhout, de oudste zoon van Charley Toorop, schildert aanvankelijk op een zeer realistische manier. Langzaam maakt hij zich hiervan los. De dood van zijn moeder in 1955 wordt voor hem een keerpunt in zijn leven èn in zijn werk. Na 1957 zijn er op zijn doeken geen herkenbare vormen meer te vinden. Ondanks zijn volkomen abstracte wijze van verbeelden, blijft de werkelijkheid, vooral de natuur, zijn inspiratiebron. Hij zegt: "Ik maak een nieuw beeld van wat ik zie, ik vertaal het in kleur en ritme". Door zijn zelfstandig gebruik van kleur en penseelstreek kan men Fernhout in verband brengen met de fundamentele schilderkunst. Voor hem is echter de concentratie op elementaire beeldmiddelen geen doel op zich, maar een middel.

Binnen de Nederlandse naoorlogse kunst is Fernhout een eenling. Zijn werk vertoont wat betreft werkwijze en onderwerp overeenkomst met dat van kunstenaars van de École de Paris zoals Bazaine, Bissière en Poliakoff. Bepaalde thema's zoals de seizoenen keren telkens terug in Fernhouts werk. Hij zegt hierover: "Schilderen is voor mij geen picturaal, maar een menselijk probleem: telkens hetzelfde zeggen, maar voller, intenser, meer zelf betrokken bij de wereld die je verbeeldt".

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage