collectie

Monument on Mrs. Reppin's survival

  • 1966
  • Dan Flavin
  • tl-buizen
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1967
  • Inventarisnr 125

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving Monument on Mrs. Reppin's survival

Dit werk van Dan Flavin is opgebouwd uit vier tl-buizen met armaturen. Het werk moet in een hoek van een zaal worden opgesteld. Twee armaturen worden horizontaal, op gelijke hoogte, aan weerszijden van de hoek bevestigd. De derde steunt met zijn uiteinden op de andere twee en vormt zo een driehoek met de wanden. Op deze lamp is verticaal, in het midden, een kortere armatuur bevestigd. De drie lange armaturen zijn voorzien van een witte tl-buis die de zaal in schijnt. De kortere bevat een rode buis die naar de hoek is gericht.

Vanaf 1963 werkt Dan Flavin uitsluitend met industrieel vervaardigde tl-buizen. Hij gebruikt verschillende soorten: rechte buizen in vier standaardlengtes, die beschikbaar zijn in negen verschillende kleuren, en één maat cirkelvormige buizen, die wit zijn. Flavin maakt hiermee eenvoudige, overzichtelijke constructies. De werken kunnen gezien worden als afzonderlijke sculpturen maar ze staan in een directe relatie tot de ruimte waarin ze tentoongesteld worden. Flavins werk behoort tot de minimal art. Binnen deze richting werken de kunstenaars bij voorkeur met geometrische vormen en industriële materialen. Ook de relatie tussen kunstwerk en omgeving speelt daarin een belangrijke rol.

In 'Monument on Mrs. Reppien's survival' speelt Flavin een aantal contrasten tegen elkaar uit. Hij gebruikt wit versus gekleurd licht, horizontale elementen versus een verticaal, naar de bezoeker gericht licht versus daarvan afgekeerd. Hij heft de hoek als het ware op door het licht van de witte tl-buizen. Maar als plek waar het werk bevestigd is, wordt de hoek zelf tot monument. Flavin verwijst met zijn titels of subtitels dikwijls naar een bepaalde persoon of gebeurtenis. Toch gaat het in zijn werk op de eerste plaats om wat de kijker visueel ervaart.


Context

Homepage