collectie

Char M.K.

  • 1967
  • Jean Tinguely
  • ijzer, hout, elektromotor
  • 120,5 x 208,5 x 77 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1968
  • Inventarisnr 467

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

De machine 'Char M.K.' van Jean Tinguely is opgebouwd uit schrootmetaal, een plaat hout, wielen, v-snaren en kogellagersystemen. Het geheel is mat zwart geschilderd. De machine wordt aangedreven door een elektromotor, die via een knop door het publiek in gang gezet kan zetten. De machine rijdt dan, piepend en krakend, heen en weer over de sokkel. Een grote boogvormige houten plaat maakt op- en neergaande bewegingen.

De in Zwitserland geboren Tinguely verhuist in 1953 naar Parijs. Hij maakt dan al objecten die kunnen bewegen. In 1960 publiceert de kunstcriticus Pierre Restany het manifest 'Les Nouveaux Réalistes' en richt hij ook een kunstenaarsgroep met die naam op. Hiertoe behoren naast Tinguely onder meer Arman, Christo, César en Spoerri. Net als de pop art kunstenaars in Amerika en Engeland, nemen de nouveaux réalistes alledaagse producten uit de moderne samenleving als uitgangspunt voor hun werk. In de pop art worden eigentijdse consumptieartikelen vooral als onderwerp ingezet; in het nouveau réalisme worden ze direct, als materiaal gebruikt. Daarbij worden reeds door de dadaïsten geïntroduceerde technieken als collage, assemblage en readymade gehanteerd. Vooral afvalproducten vormen de basis voor kunstwerken. Ze worden gestapeld, samengeperst, ingepakt of aan elkaar vastgelijmd.

Tinguely is gefascineerd door machines. Hij ziet ze als symbolen voor het moderne bestaan. Ze brengen comfort, maar kunnen ook bedreigend zijn als ze de macht van de mens overnemen. Tinguely's machines zijn een soort wezens. Hij zegt erover: "Zij zijn vrij, oké, zij zijn vrolijk maar ook wanhopig. Ze zijn veroordeeld om in een soort beperkt gebied voortdurend maar dezelfde beweging te maken." Je kunt ze beschouwen als metafoor voor het eigentijdse menselijk bestaan; voor het individu dat slechts beperkte vrijheid heeft binnen de gemeenschap. Tinguely's machines drijven ook de spot met de morele waarden van arbeid en inspanning. In verband met zijn eigen werk spreekt hij van "de nutteloosheid van de waanzinnige machines die nergens toe dienen...". Tinguely levert een ironisch commentaar op de industriële samenleving. Maar hij verwacht ook dat zijn werk reacties uitlokt.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of taalgebruik waarvan je denkt dat deze zou moeten worden verbeterd of veranderd? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.