Nächtliches Konzert : Gregor Hildebrandt, Jorinde Voigt
Description
Tent. Venlo, Museum Bommel van Dam, 05-02-2012, 15-04-2012. - Alledaagse fenomenen als pop- en filmmuziek of de geluiden van de straat staan in de duotentoonstelling Nächtliches Konzert centraal. De titel van de tentoonstelling verwijst letterlijk naar een recent werk van Jorinde Voigt. Tegelijkertijd beschrijft de titel de donkere werken van Gregor Hildebrandt, waarop muziek staat die niet te horen is. Het werk van beide kunstenaars is behoorlijk conceptueel van aard en doet een sterk beroep op het voorstellingsvermogen van de kijker. Hoewel Hildebrandt en Voigt in essentie dezelfde weg bewandelen, verschillen hun werken qua uiterlijk vaak sterk van elkaar. Jorinde Voigt (Frankfurt am Main, 1977) is met name bekend van haar monumentale tekeningen, waarop zwierige lijnen, pijlen en cijfers dynamische composities vormen. Haar tekeningen zijn een lust voor het oog, maar kunnen ook worden opgevat als partituur of codering. De plaatsing van de lijnen en punten is niet willekeurig, maar volgt de opbouw van een algoritme. Door alle mogelijkheden binnen een stappenplan in beeld te brengen, probeert Voigt de onderliggende structuur van een verschijnsel te doorgronden en te visualiseren. Gregor Hildebrandt (Bad Homburg, 1974) volgt een andere werkwijze. Hij maakt met name streng geometrische schilderijen, installaties en collages waarin tape van cassettebandjes en video's is verwerkt. Op de tape is steeds muziek of film opgenomen. Hoewel de muziek niet te horen is en de film niet te zien, bepaalt de opname de inhoud van het werk. De songtekst, de verhaallijn, de uitvoerend zanger of acteur keert terug in het werk via de titel, een handgeschreven opschrift of een foto. Hildebrandt zoekt naar een manier om elementen van een vluchtig medium om te zetten in statisch beeld