Tickets
Tuesday to Sunday
11 AM - 5 PM
Contrast

Bibliotheektentoonstellingen: 12 + 12

Wijn en Dromen der Kunst (het Apollinische en Dionysisch uitgangspunt in de kunst)

https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2013/12plus12/12plus12afb1.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2013/12plus12/12plus12afb2.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2013/12plus12/12plus12afb3.jpg
Ansem, Frank van
Benson, Simon
Besemer, Theo
Galiaeva, Ksenia
Gerritz, Harrie
Grootjans, Diederik
Luyten, Margriet
Oostende, Geert-Jan van
Splinter, Jac
Tonnard, Elisabeth
Zurné, Wim
Zwaag, Gonda van der
Babenko, Dmitrij
Vinter, Julia
Vlasov, Vasilij
Glyz, Jevgenij
Drozdetskij, Dmitrij
Karjakina, Olga
Kortsjagin, Valerij
Medvedev, Alexsandr
Pavlova, Jelena
Perevezentsev, Pjotr
Pogarskij, Mikhail
Jablotsjkina, Irina
Van 22-01-13 tot 05-04-13

Groepstentoonstelling - Opmerkingen: Locatie: Bibliotheek. - Curatoren: Serge Stommels en Albert Lemmens (LS Collectie, Nijmegen) en Mikhail Pogarskij (Rusland). - Opening: Fedor Voronin (Cultureel attaché Rusland)

Voor de tentoonstelling 'Wijn en Dromen der Kunst' vervaardigden 12 kunstenaars uit Nederland en 12 uit Rusland een boek dat is gebaseerd op twee oude begrippen uit de beeldende kunst: het Apollinische en het Dionysische. Het is een begrippenpaar dat in de traditionele opvattingen van de kunstgeschiedenis lange tijd gangbaar was. Ze belichaamt de polaire visie op kunst waarin het Apollinische staat voor het type 'droomkunstenaar' en de Dionysische voor de 'roeskunstenaar'. Deze tweedeling gaat verder in het systematiseren van de kunstwerken van de betreffende types: ratio versus gevoel, ordening versus expressie, constructivisme versus expressionisme en utopie versus werkelijkheid. Maar, zijn beiden niet twee zijden van dezelfde munt? Bestaat de polariteit immers niet vaak binnen een en hetzelfde kunstwerk? Is het wellicht een artificiële keuze, een constructie om zo de kunstwerken te kunnen duiden? En hoe reageren hedendaagse kunstenaars op een dergelijke constructie?. Alle foto's: Peter Cox