Tickets
Tuesday to Sunday
11 AM - 5 PM
Contrast

Er was eens... De collectie nu

Once upon a time ... The collection now

https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2013/erwaseens/_PCE7508.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2013/erwaseens/_PCE7656.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2013/erwaseens/_PCE7713.jpg
De Smet, Gustave
Dijkstra, Rineke
Toorop, Charley
Kabakov, Ilya
Irwin
Haacke, Hans
Körmeling, John
Long, Richard
Buren, Daniel
Eyck, Charles
Daniëls, René
Visch, Henk
Cox, Peter
Horn, Rebecca
Benglis, Lynda
Sieverding, Katharina
Kelly, Mary
Rosler, Martha
Chicago, Judy
Ulay/Abramovic
Schneemann, Carolee
Jones, Joan
Export, Valie
Knowles, Alison
Darboven, Hanne
Corinne, Tee
Oliveros, Pauline
Solanas, Valerie
Guerilla Girls
Gestel, Leo
Permeke, Constant
Sluijters, Jan
Willink, Carel
Braque, Georges
Chagall, Marc
Delaunay, Robert
Mondriaan, Piet
Doesburg, Theo van
Lissitzky, El
Schwitters, Kurt
Appel, Karel
Jorn, Asger
Fontana, Lucio
Klein, Yves
Stella, Frank
Hem, Piet van
Judd, Donald
LeWitt, Sol
Immendorff, Jörg
Kiefer, Anselm
Morris, Louis
Dibbets, Jan
Beuys, Joseph
Finlay, Ian Hamilton
Nauman, Bruce
Gilbert & George
Weiner, Lawrence
Muñoz, Juan
Dumas, Marlene
Gordon, Douglas
Alptekin, Hüseyin Bahri
Kusolwong, Surasi
Perjovschi, Dan
Ressler, Oliver
Rakowitz, Michael
Sasnal, Wilhelm
Ugay, Alexander
Zhijie, Qiu
Pittas, Antonis
Bustamante, Jean-Marc
Vercruysse, Jan
Whiteread, Rachel
Lamelas, David
Wulia, Tintin
Balka, Miroslaw
Cordier, Thierry De
Mucha, Reinhard
Zaatari, Akram
Snyder , Sean
Murtezaoglu, Aydan
Werkman, Hendrik Nicolaas
Wroblewski, Andrzej
Karamustafa, Gülsün
Clair, René
Van 02-11-13 tot doorlopend

Collectiepresentatie - Opmerkingen: Locatie: NB. - Curatoren: Charles Esche (directeur), Christiane Berndes (conservator collectie), Diana Franssen (conservator en hoofd onderzoek). - Opening: 02-11-2013. - Daniel Buren, Fragmente einer Rede über die Kunst, 02-11-2013, doorlopend, locatie: B1 00 06, curator: Christiane Berndes. - Hans Haacke, Seurat's 'Les Poseuses' (small version) 1888-1975, 1975, 02-11-2013, doorlopend, locatie: B0 00 00, curator: Christiane Berndes. - Nedko Solakov, Top Secret, 02-11-2013, gewijzigde opstelling: 10-09-2014 (met tekeningen), 09-04-2017, locatie: B2 05, curator: Christiane Berndes. - Toolshop : verschillende manieren om de collectie te ontdekken, 02-11-2013, doorlopend, locatie: B0 02. - Over verschil/On difference, 02-11-2013, 18-05-2014, locatie: B1 04, curator: Diana Franssen. - Eindhoven in actie/Eindhoven in action, 02-11-2013, 18-05-2014, locatie: B1 05, curator: Diana Franssen. - Museumindex, 02-11-2013, 17-12-2017, locatie: B2 00 00, curator: Christiane Berndes, vormgever: Joost Grootens, Museumindex : het museum in getallen, gewijzigde opstelling: 13-12-2018, 03-01-2021, locatie: B0 00 en B0 14. - Meerjarig project: zaaloverzichten op jaar in de mediabank

Onder de titel Er was eens... De collectie nu worden kunstwerken, documentatie en archiefmateriaal samengebracht rondom specifieke thema's die de kunstwerken verbinden met de maatschappelijke context waarin ze werden gemaakt en getoond. Vijf verdiepingen zijn gevuld met werken uit de collectie; van een Picasso uit 1909 tot werken gemaakt in 2013. Voor het eerst is zo'n groot deel van de collectie, meer dan 600 kunstwerken en archiefstukken, in een presentatie samengebracht. Naast aandacht voor de kunst uit de vorige eeuw is een belangrijk deel gewijd aan kunst vanaf 1989 en recente aankopen die niet eerder zijn getoond. Om de routing te optimaliseren en een bijzondere bezoekervaring te creëren, is een aantal verrassende ingrepen gedaan in de museumarchitectuur van de nieuwbouw uit 2003. Er was eens... is samengesteld vanuit het perspectief van het begin van de 21ste eeuw, een eeuw waarin globalisering, netwerkcultuur en nieuwe vormen van initiatief en protest hoogtij vieren. Bij de selectie van de werken heeft het museum gekeken naar specifieke publieke momenten. Dat kunnen de omstandigheden zijn waarin het kunstwerk werd gemaakt, maar ook de tentoonstellingen waarin het kunstwerk voor het eerst werd tentoongesteld. Dat zijn immers de momenten waarop er over een kunstwerk wordt gesproken en er betekenis aan wordt geven. Die verhalen gaan deel uitmaken van onze cultuur en bepalen het belang van het kunstwerk. Door niet alleen de werken zelf te tonen, maar ook aandacht te besteden aan hun context, is het wellicht mogelijk hun betekenis voor het moment van nu nader te duiden