Geo-Design : Alibaba. From Here to your Home
Design Academy Eindhoven in het Van Abbemuseum



Ter gelegenheid van Dutch Design Week 2018 en in het kader van de langdurige samenwerking met het Van Abbemuseum, presenteert Design Academy Eindhoven het eerste prototype van een nieuw onderzoek met de naam GEO-DESIGN. GEO-DESIGN benadert design vanuit een onderzoekend perspectief en stelt een nieuwe vorm van onderzoek voor naar de sociale, economische, geografische en geopolitieke krachten die het werk van ontwerpers van vandaag bepalen. Het traceert de wereldwijde stroom van productie en consumptie, het scannen van online nieuwspoorten, stemmen uit mondiale productmarkten, verhalen uit verschillende geografische gebieden en interpreteert ze als vertrekpunten voor ontwerp-onderzoeken die op afstand of in het veld moeten worden ontwikkeld. De eerste aflevering van GEO-DESIGN wil de vage contouren van een bedrijf genaamd Alibaba traceren, mogelijk het beste bekend als 's werelds grootste virtuele winkelcentrum. In werkelijkheid is Alibaba meer dan alleen een 'bedrijf': het is in een online platform, een chatsysteem, een financiële instelling, een sociaal netwerk, een cloud service, een portemonnee, een innovatiecentrum, een educatieve provider, een e-commerce gigant en een bijna onbeschrijflijk uitgebreid logistiek netwerk dat steden, havens en fabrieksdorpen over de hele wereld met elkaar verbindt. Of we het nu herkennen of niet, het heeft een onontkoombare invloed op elke fase van het ontwerpproces van vandaag. In augustus werden negen multidisciplinaire design researchers uitgenodigd om één specifiek aspect van interesse te kiezen om de meerdere betekenissen van de ontwerpdiscipline te onderzoeken. Door het lenen van technieken afkomstig uit de journalistiek, de filmwereld, scenografie, interaction design en andere relevante disciplines werden er door selectie en observatie verhalen gevormd met karakters, plaatsen en stemmen