Tickets
Tuesday to Sunday
11 AM - 5 PM
Contrast

Oog: Gam Bodenhausen

Graphite Knots

https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2018/bodenhausen/Marcel%20de%20Buck_VAM_Gam%20Bodenhausen-0266.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2018/bodenhausen/Marcel%20de%20Buck-VAM-Gam%20Bodenhausen-0279.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2018/bodenhausen/Marcel%20de%20Buck-VAM-Gam%20Bodenhausen-0177.jpg
Bodenhausen, Gam
Van 28-04-18 tot 16-09-18 verlengd 30-09-18

Solotentoonstelling. - Opmerkingen: Locatie: Oog. - Curator: Steven ten Thije (conservator collectie). - Projectleider: Jantine Claus. - Finissage: 30-09-2018 14.00-17.00 uur. - Event: Boekpresentatie, 12-03-2023 13.00-15.00 uur

Op de monumentale achterwand van Het Oog maakt Bodenhausen gedurende vijf maanden een grote tekening, waarin zij het basismateriaal van de tekening onderzoekt: grafiet. Geïnspireerd door ontmoetingen en reizen verkent zij de geschiedenis en toekomst van het potlood. Het proces wordt gedocumenteerd in een serie vitrines die in de gang voor Het Oog geplaatst worden. Grafiet bestaat volledig uit koolstof, een basis bouwstof van al het leven. Vijf eeuwen geleden werd het materiaal ontdekt in Grey Knotts gelegen in het Engelse Lake District, waar vervolgens een van 's werelds oudste grafietmijnen uit is voortgekomen. De oorsprong van de meest basale tekenbouwstof ligt dus in een van de oudste natuurreservaten van Europa en tevens de thuisbasis voor de Engelse romantische beweging. Binnen deze romantische beweging werd kijken en tekenen een intellectueel avontuur met eigen regels en inzichten. Bodenhausen vertrekt vanuit het idee dat een tekening niet alleen beschrijft, maar ook eigen inzichten genereert. Als een ontdekkingsreiziger gebruikt Bodenhausen Het Oog als haar onderzoeksstation. Ze zal gedurende het project een reis maken naar de bergen ‘Grey Knotts’ in het Lake District waar ze een oude potloodfabriek en de donkere gangen van de grafietmijnen bezoekt. De gemaakte filmbeelden, foto’s en vondsten zal ze meenemen en gebruiken voor haar installatie in Het Oog. Ook ontvangt zij hier verschillende gasten. Een verkenning van de toekomst wil ze doen door het gesprek aan te gaan met wetenschappers van de Technische Universiteit Eindhoven die onderzoek doen naar grafiet als nieuwe geleider, waar zij grote verwachtingen van hebben. Van grafiet als plooibaar middel om beeldende gedachtes uit te drukken tot grafiet als futuristische geleider van energie; dat is de bandbreedte die Bodenhausen wil verkennen in Het Oog. Het gehele proces resulteert in een monumentale tekening op de muur, en een serie tekeningen en andere materialen die in de ruimte en vitrines voor Het Oog gepresenteerd worden. Deze tekeningen vormen vervolgens de basis voor een nieuwe publicatie gemaakt in het Charles Nijpels Lab van de Jan van Eyck Academie in Maastricht. De Eindhovense kunstenaar Gam Bodenhausen maakt tekeningen en installaties. In haar werk spelen historische en geologische elementen uit het landschap en de natuur een belangrijke rol. Vertrouwde landschappelijke beelden, structuren en objecten worden geobserveerd, ontleed en herschikt in een nieuwe werkelijkheid die onze gebruikelijke kijk op de orde van de dingen - de orde van goed en kwaad - ontregelt. Aan de hand van gevonden beeldmateriaal, reisverslagen en wetenschappelijke ontmoetingen tekent zij bestaande verhalen en beelden na om met deze fragmenten een koppeling naar het heden te maken. In haar werk fungeren ook dagelijkse voorwerpen als gids naar een alomvattende reflectie op het mens-zijn, waarbij ogenschijnlijk kleine onsamenhangende onderdelen een groter en ontroerend verhaal over liefde en verlangen vertellen. Bodenhausen studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam en vervolgde haar opleiding aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. In 2016 publiceerde ze haar eerste boek Grey Horizontals, uitgegeven door Lecturis. Dit boek is gebaseerd op een serie zachtgrijze potloodtekeningen die zijn ontstaan nadat ze was teruggekeerd naar het moerasachtige gebied van haar jeugd