The (Invisible) Art of Documenting Art : boekpresentatie en filmvertoning
Als de zaaloverzichten van een tentoonstelling veruit het aantal toeschouwers overtreft die een galerie of een museum bezoeken, zouden we kunnen afleiden dat het werk van de [kunst]fotograaf meer publiek heeft dan de kunstenaar wiens werk hij of zij portretteert.Het project van Cristina Garrido vestigt met deze stelling de aandacht op de documentaire fotograaf van hedendaagse kunst. Zij ziet hem of haar als een fundamentele bemiddelaar in het digitale tijdperk tussen het kunstwerk en de kijker. De bijdrage van de fotograaf aan de driehoeksrelatie tussen kunstenaar, kunstwerk en fotograaf ligt volgens haar in zijn of haar subjectieve visie op het kunstobject of de interpretatie van de tentoonstelling. Garrido onderzoekt de paradoxale spanning tussen de groeiende vraag naar hun zaaloverzichten en de discrete erkenning die deze professionals vaak in de kunstwereld hebben. Zij sprak met acht internationale [kunst]fotografen: Andrea Rossetti (Italië), Ela Bilakowska (Italië), Roberto Ruiz (Spanje), Peter Cox (Nederland), Moritz Bernoully (Duitsland), Carlos Díaz Corona (Mexico), PJ Rountree (Verenigde Staten) en Erika Barahona Ede (Spanje). Haar onderzoek resulteerde in een videofilm en een boek, dat werd gepubliceerd door Caniche Editorial, waarin gesprekken met elke fotograaf zijn weergegeven, evenals een selectie van afbeeldingen van elke fotograaf