From the collection : An installation of James Coleman
James Coleman (1941 Ballaghaderreen, Ierland) maakt in zijn werk gebruik van vele media; zo maakt hij bijvoorbeeld schilderijen, diaprojecties, films, foto's, geluidsopnamen en theaterstukken. Ondanks deze variëteit aan media zijn in zijn werk gemeenschappelijke thema's te herkennen. Coleman onderzoekt de verhouding tussen waarneming en gesproken woord en de relatie tussen het afbeeldingsproces en de tijd. Het maakproces van bepaalde werken komt bij Coleman sterk overeen met het ontstaan van een schilderij. Het maken van een schilderij gebeurt in stapjes en elke stapje is een procedure met een bepaalde structuur. Het eindresultaat, het schilderij, is de som van alle gebeurtenissen. Dit is in tegenstelling met de fotografie waarbij het beeld daadwerkelijk een momentopname en enkelvoudig van karakter is. Coleman maakt vaak gebruik van opeenvolgende diaprojecties ondersteund met een geluidsband; door de opeenvolging van visuele en auditieve gegevens neemt Coleman de fotografie op in de schilderkunst. 'So different...and Yet' (1979-80) is een werk waarin twee verhalen door elkaar lopen. Het ene verhaal gaat over een glimmende groene jurk en het andere verhaal is een detective-verhaal met een romantische intrige. De video-tape laat een vrouw in de groene jurk zien; ze ligt op een 'klassieke' manier op de sofa (denk aan Manets 'Olympia') en ze acteert zeer theatraal en kunstmatig. De kijker wordt door de theatrale opstelling van de monitor als waarnemer van zijn eigen voyeuristische blik in het geheel opgenomen