Tickets
Tuesday to Sunday
11 AM - 5 PM
Contrast

Burning Images

Burning Images

Göttke, F

Göttke, F

en
2021
Boek; 320 p ill
Met lijst werken. - Met bibliografie
Located in: KUNSTBESCHOUWING
VUBIS: 2:105477

Description

Burning Images gaat in op een eeuwenoude, populaire en globale protestpraktijk: het maken, ophangen en verbranden van poppen of portretten van politici (effigies). De activisten hebben maar weinig nodig: een paar oude kleren, wat knutselvaardigheid en het zorgen voor een zekere herkenbaarheid van de beeltenis of effigy; om deze vervolgens publiekelijk te vernietigen. De beelden die daarvan gemaakt worden, gaan via social media en de pers de wereld over. Effigy protest is een fascinerende en complexe praktijk. Het heeft een archaïsche oorsprong, voortkomend uit carnaval en eindejaartradities, alsook volkstribunalen. Vaak zijn het spectaculaire beelden, en het laatste decennium sluiten deze naadloos aan op de geglobaliseerde beeld- en social mediacultuur. Het is een lokale, low-tech praktijk, die toch globaal begrijpelijk is, en het mogelijk maakt visueel over cultuur- en taalgrenzen heen te communiceren. Sinds 2001 is deze protestpraktijk geregeld in de media te zien geweest, onder andere in protesten tegen de oorlogen in Afghanistan en Iraq, en tijdens de Arabische Lente. Ook recent zijn beelden beschikbaar van het verbranden van Trump-poppen, van Geert Wilders-lookalikes en van Macron. Deze ontwikkelingen vormen het vertrekpunt van deze uitgave, om van daaruit dit visuele protestgenre te onderzoeken, de wortels en genealogieën in verschillende landen alsmede de esthetische en de politieke aspecten ervan. Diverse disciplines worden ingezet om het fenomeen te duiden: geschiedenis, kunstgeschiedenis, antropologie, uitvoeringsstudies, fotografietheorie, iconologie, visuele studies en politieke filosofie. - Effigy hanging and burning, a specific theatrical form of political protest, has become increasingly visible in the news media, particularly in protests against United States military operations in Afghanistan and Iraq, in US domestic politics, and in the Arab Spring. Taking these events as points of departure, Göttke investigates the conditions of this visual genre of protest, its roots and genealogies in a number of countries, its aesthetics and politics. Effigy protests communicate communal outrage over perceived injustice. Hanging and burning effigies is an archaic and ritualistic form of protest, yet it is effectively communicated through global news media and social media, mediated, and used trans-nationally. The book contains two interacting narratives: text (seven chapters) and a parallel montage of images. It delves deeply into the different practices, iconologies, rituals, protest and media strategies, as well as into politics and concludes with a reflection on how the effigy protests act as a symptom of fundamental conflicts at the limits of contemporary liberal democracy.