Simulacrum
Description
Tijdschrift voor Kunst en Cultuur, verzorgd door studenten Kunstgeschiedenis en Algemene Cultuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam met als doel een kennismaking en uitwisseling van onderzoeksresultaten, artikelen en vakliteratuur tot stand te brengen. - Thema: De Leerling. - De laatste decennia lijkt de kunsteducatie in Europa door de beeldende kunst voorbij te zijn gesneld. Het onderwijs is niet alleen ingehaald door de kunst zelf, waarin experiment en materiële vrijheid steeds belangrijker zijn geworden, maar ook door de veeleisende kunstmarkt. Ondertussen wordt de hedendaagse kunstenaarsleerling nog altijd ingeklemd tussen dezelfde vier muren als dertig jaar geleden. Aan de academie krijgt de leerling na vier jaar een diploma in handen gedrukt met dezelfde waarde en geldigheid als dat van honderden anderen. Hoe reëel is het om als leerling te streven naar artistiek meesterschap en individuele faam en is de academie in staat om een vrije ruimte te waarborgen – of is zij slechts de zoveelste schakel in de productie-economie?