Tickets
Tuesday to Sunday
11 AM - 5 PM
Contrast

Wijn en dromen der kunst

https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/uitnodigingen/2013/Uitnodiging12+12.jpg

Stommels, S
Pogarskij, M

Ansem, Frank van
Benson, Simon
Besemer, Theo
Grootjans, Diederik
Luyten, Margriet
Oostende, Geert-Jan van
Splinter, Jac.
Tonnard, Elisabeth
Zurné, Wim
Zwaag, Gonda van der
nl
2013
Boek; ca. 70 p ill
Met biografie
Located in: LITERATUUR EN KUNST
VUBIS: 2:88761

Description

Tent. 12 + 12 : Wijn en Dromen der Kunst (het Apollinische en Dionysisch uitgangpunt in de Kunst), Eindhoven, Van Abbemuseum, 22-01-2013, 05-04-2013 ; Moskou, Design-Club, 13-12-2012, 17-12-2012 ; Moskou, Museum van de M.I. Roedomino Alrussische Bibliotheek voor Buitenlandse Literatuur, 00-01-2013, 00-02-2013 ; Moskou, Staats Centrum voor Contemporaine Kunst, 00-04-2013. - Voor de tentoonstelling 'Wijn en Dromen der Kunst' vervaardigden 12 kunstenaars uit Nederland en 12 uit Rusland een boek dat is gebaseerd op twee oude begrippen uit de beeldende kunst: het Apollinische en het Dionysische. Het is een begrippenpaar dat in de traditionele opvattingen van de kunstgeschiedenis lange tijd gangbaar was. Ze belichaamt de polaire visie op kunst waarin het Apollinische staat voor het type 'droomkunstenaar' en de Dionysische voor de 'roeskunstenaar'. Deze tweedeling gaat verder in het systematiseren van de kunstwerken van de betreffende types: ratio versus gevoel, ordening versus expressie, constructivisme versus expressionisme en utopie versus werkelijkheid. Maar, zijn beiden niet twee zijden van dezelfde munt? Bestaat de polariteit immers niet vaak binnen een en hetzelfde kunstwerk? Is het wellicht een artificiële keuze, een constructie om zo de kunstwerken te kunnen duiden? En hoe reageren hedendaagse kunstenaars op een dergelijke constructie?