Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Avi Mograbi

https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publicaties/mograbi_voorzijde.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publicaties/mograbi_achterzijde.jpg

Blümlinger, C
Kosova, E
Eilat, G

Mograbi, Avi
en
2007
Boek; 47 p ill
Met biografie
Located in: MOGRABI, AVI
VUBIS: 2:72740

Beschrijving

Tent. Eindhoven, Stedelijk Van Abbemuseum, 12-05-2006, 02-09-2007. - Publicatie bij een tentoonstelling van Avi Mograbi (Tel Aviv 1956). De tentoonstelling van zijn werk in het Van Abbemuseum omvatte drie verschillende aan elkaar gelieerde delen. Net zoals zijn films eigenlijk niet als autonome werken kunnen worden beschouwd, presenteerden hier verschillende video-installaties gemanipuleerde fragmenten uit zijn documentaire werk in een ontluistering oproepende samenhang. Hier was geen lineair verteller aan het woord, maar een filmer die goochelt met zowel betekenis- als identificatieniveaus. In de publicatie bij de tentoonstelling, benoemen drie schrijvers de betekenis, achtergronden, reikwijdte en artistieke genialiteit van Avri Mograbi. Christa Blümlinger belicht onder andere hoe de filmmaker filmische technieken inzet die het ‘toonbare’ en ‘beweerbare’ uit elkaar trekken. Hierdoor ontstaat een niet mis te verstane politieke wrijving maar ook een scherpzinnige kritiek op de misleidende invloed én artistieke vermogens van het medium film en televisie. Erden Kosova ontrafelt onder meer welke betekenissen de verschillende personae hebben, die Mograbi in zijn filmische rollenspelen even snaaks als berekenend opvoert. Juist Mograbi’s veelzijdige personificaties maken zijn films tot allegorieën van zijn land. Galit Eilat beschrijft de filmmaker als een activist pur sang, wiens protest zich tot ver buiten zijn montagekamer uitstrekt