Boekman #128 : Cultuur in het Caribisch deel van het Koninkrijk

Nuchelmans, A

nl
Tijdschriften; 64 p ill
In: Boekmancahier : Vol. 33, No. 128 (Najaar), 2021, 64. - Met literatuurlijst. - Met noten
Located in: TIJDSCHRIFTEN; BOEKMAN
VUBIS: 2:105570

Boekman is het Nederlands forum voor kunst, cultuur en beleid. Het tijdschrift brengt wetenschap, openbaar bestuur, diverse culturele sectoren, kunstenaars en kunstliefhebbers met elkaar in contact. - Het Caribisch deel van het Koninkrijk bestaat, sinds 2010, uit de landen Aruba, Curac¸ao en Sint Maarten en de drie bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Alhoewel we een lang verleden met elkaar delen, lijkt er in Europees Nederland maar weinig bekend over hoe het culturele leven er in het Caribisch deel van het Koninkrijk uitziet en welk beleid er wordt gevoerd. Wel is er aan Europese zijde een toenemend besef van de pijnlijke last van de koloniale onderdrukking en slavernij op de eilanden. Culturele samenwerking kan een rol spelen bij de verwerking van dit verleden. Deze Boekman is een eerste aanzet om het culturele leven en het cultuurbeleid op de eilanden in kaart te brengen en om aan te geven hoe kunstenaars en instellingen ze ter plaatse ervaren.