David Maljkovic
Beschrijving
Tent. Eindhoven, Stedelijk Van Abbemuseum, 06-10-2012, 27-01-2013 ; Gateshead, BALTIC Centre for Contemporary Art, 15-03-2013, 07-07-2013 ; Bergamo, GAMeC - GAlleria d'Arte Moderna e Contemporanea, 01-10-2013, 06-01-2014. - Monografie toont een overzicht van de laatste tien jaar van het werk van de Kroatische kunstenaar David Maljkovic (Rijeka, Kroatië, 1973. Flarden van het modernisme - op zowel politiek als esthetisch vlak - doemen op in zijn veelzijdige werk dat bestaat uit beeldhouwkunst, collages, schilderijen, tekeningen, en architectonische mises-en-scène. De tentoonstelling toont de verschillende artistieke uitdrukkingsvormen en ervaringen van de kunstenaar, maar richt de aandacht ook op de handeling van het maken van een tentoonstelling. Het werk van Maljkovic, opgeleid aan de Rijksakademie in Amsterdam en nu woonachtig in Zagreb, wordt veelvuldig internationaal tentoongesteld. De huidige tentoonstelling vormt het meest uitgebreide overzicht van het werk van de kunstenaar tot nu toe. Sources in the Air geeft een overzicht van werk van de kunstenaar, inclusief de Scene for New Heritage - trilogie - een epische reeks films, tekeningen en collages uit de collectie van het Van Abbemuseum, maar geeft evenveel ruimte aan de radicaal nieuwe manier waarop Maljkovic tegenwoordig tentoonstellingen bedenkt en uitvoert. De kunstenaar heeft voortdurend geprobeerd een nieuwe relatie (of zelfs een spanning) te creëren tussen hoe we de wereld om ons heen bekijken, herinneren en begrijpen. In eerdere werken deed hij dit door de lens van zijn geboorteland Kroatië en haar geschiedenis als onderdeel van de socialistische Joegoslavië. Maljkovic mocht de visie van veel kunstenaars, architecten en avant-garde figuren die in verband werden gebracht met het alternatieve modernisme van het land opnieuw evalueren en activeren. Voor Maljkovic is terugkijken naar het verleden een manier om een beter inzicht in de huidige situatie te krijgen. De wens om zaken opnieuw te lezen en bekijken speelt een steeds belangrijker rol in Maljkovic's werkwijze. De laatste twee jaar laten daarbij een duidelijke afwijking zien in de manier waarop de kunstenaar de ruimte voor een kijker opbouwt. De installaties in het Van Abbemuseum zorgen voor een subtiele en elegante verstoring waarbij de bezoeker de bezoeker verleid wordt om op een speculatieve reis te gaan door de tentoonstellingsruimtes en een grote verscheidenheid aan visuele en auditieve ontmoetingen te ervaren. Maljkovic heeft sfeervolle, architectonische installaties ontwikkeld die zowel een thuis als een nieuwe context moeten geven aan zijn eigen kunstwerken. Zo organiseert hij een reeks ontmoetingen tussen kijker, kunstwerk en de klassieke locatie van het oude gebouw van het Van Abbemuseum