Museum Without Walls
Beschrijving
Studie van de Franse schrijver, politicus en Minister van Cultuur onder De Gaulle André Malraux (Parijs 03-11-1901, Créteil 23-11-1976) waarin hij zijn kunsttheoretische ideeën ontwikkelde. In de studie maakte Malraux een conceptuele analyse van de gevolgen die de introductie van reproductietechnieken als de fotografie hebben teweeggebracht aan de hand van de overgang van het 'traditionele museum' naar een 'imaginair museum'. Het traditionele museum identificeerde Malraux met een klassieke, normatieve kunstgedachte die bepaalde wat goede kunst is en wat niet. Met de afdruk op (foto-)papier werden volgens Malraux de fysieke grenzen van dit traditionele museum doorbroken en ontstond er een imaginair, denkbeeldig museum dat binnen ieders bereik lag. Volgens Malraux impliceerde dit niet enkel een democratisering van de kunst, maar ook een egalisering. De absolute kunstopvatting van het traditionele museum werd immers gerelativeerd door nieuwe vormen van (niet-westerse) kunst die dankzij de reproductie verspreid werden, terwijl op materieel vlak elke kunstuiting werd gelijkgeschakeld en gedecontextualiseerd in de neutrale ruimte van de fotografische herdruk. Als gevolg daarvan verdween de normatieve esthetica en maakte deze plaats voor een pluralistische kunstopvatting