Towards an Infrastructure of Humans

Pdf; 160 p ill
Located in:
VUBIS: 2:102876

In november 2017 kwamen meer dan 150 curatoren, kunstenaars, denkers en studenten samen in Amsterdam voor Humans of the Institution, een symposium en werksessie waarin gezamenlijk werd gevraagd 'wie het heden maakt'. De vraag werd gesteld vanuit het perspectief van freelancer in de kunsten en meer algemeen vanuit de hedendaagse dynamiek in een geglobaliseerde wereld. De bijeenkomst was gebaseerd op de figuur van de freelance curator en leverde concrete voorstellen en diepgaande analyses op, die resulteerden in het boek Towards an Infrastructure of Humans. Humans of the Institution werd geopend met een weekendsymposium op zaterdag 25 en zondag 26 november 2017, mede georganiseerd door Curatorial Practice (UiB) en Frontier Imaginaries in Veem House for Performance als onderdeel van en ondersteund door de DAI Roaming Assembly en Amsterdam Art Weekend. De dialogen gingen over transformerende institutionele structuren, globale werkgelegenheid en werkloosheid en opkomende regimes van netwerkbeheer. Het programma was ontworpen om uitwisseling te creëren en meerdere perspectieven het podium te bieden, maar maakte ook ruimte voor salsa-danssessies en maakte discussie mogelijk door wegwerpmicrofoons en meerdere spreekplatformen te gebruiken. Voortbouwend op de dialogen van het weekend, kwam Humans of the Institution maandag 27 november 2017 samen met een reeks werkgroepen over zes belangrijke onderwerpen: Archieven & Individuen, Biënnales & Gastwerk, Boycotten & Mobiliseren, Censuur & Strategie, Kritisch Regionalisme en Tarieven & Voorwaarden. Deze groepen produceerden elk een statement, en wereldwijd gaven nog drie aangesloten groepen statements onder de kopjes Curateren & Ethiek (Oslo), Kunsteducatie & de Romantiek van de Studio (Montevideo) en Infrastructuur & Praktijk (Glasgow). Deze discussies vormen de basis van de publicatie Towards an Infrastructure of Humans. Deze online publicatie verzamelt het geschreven verslag van Humans of the Institution en wordt mede uitgegeven door het Van Abbemuseum en de Faculteit voor Kunst, Muziek en Design van de Universiteit van Bergen. Humans of the Institution werd georganiseerd door Curatorial Practice, de Faculteit voor Kunst, Muziek en Design van de Universiteit van Bergen (UiB) en Frontier Imaginaries. De publicatie is samengesteld door Anne Szefer Karlsen en Vivian Ziherl. Het project werd mogelijk gemaakt door de steun van het Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en de Universiteit van Bergen. Het Van Abbemuseum nam deel aan het symposium en de werksessies met verschillende medewerkers. Het museum steunt het initiatief van Humans of the Institution en vindt het een constructieve bijdrage om na te denken over belangrijke kwesties die de hedendaagse kunstwereld bepalen. Na het symposium ging het museum een ??partnerschap aan met de organisatoren om de e-publicatie die u hier kunt vinden te helpen realiseren. Conferentiegroepen en deelnemers van de werkgroep waren: Platform BK (Joram Kraaijeveld en Rune Peitersen), the Norwegian Association of Curators (Martin Braathen en Silja Leifsdottir), W.A.G.E. (Lise Soskolne), Rick Heron en Mack McFarland, Florence Cheval, Kris Dittel, Benjamin Fallon, larose s. larose, Taylor Le Melle, Nat Muller, Miriam H. Wistreich, Lesley Young, O¨nder O¨zengi, Sabina Sabolovic´, Jonathan Baumgartner, Agata Cieslak, Sarah Cattin, Jasmin Schaedler, Leeron Tur-Kaspa, Floris Visser, Polly Wright, Thomas Bakker, Iris Bouwmeester, Sharelly Emanuelson, Hanne Gudrun Gulljord, Lian van Schaik, C¸elenk Bafra, Ericka Florez, Diewke van den Heuvel, Anna Jensen, Tug?c¸e Karatas¸, Alexandra Landre´, Susan McAteer, Sarah MacIntyre, Arkadiusz Po´ltorak, Karolin Tampere, Vivian Ziherl, Kirsteen Macdonald, Anne Szefer Karlsen, Ben Callaghan, Camilla Crosta, John McDougall, Nikki Kane, Yvonne Billimore, Cicely Farrer, Frances Davis, Gordon Douglas, Katherine Murphy, Marcus Jack, Seonaid Daly, Jennifer Clews, Naoko Mabon, Peter Basma-Lord, Rachel Woodside, Natasha Ginwala, Marieke van Hal, Gilda Axelroud, Torill Østby Haaland, Max Bouwhuis, Erdem C¸olak, Charles Esche, Katrien Reist-Van Gelder, Nikki Kane, Christina Li, Alan Michelson, Sun A Moon, Zeynep O¨z, Joanna Warsza, Lara Khaldi, Rachel O’Reilly, Eszter Szaka´cs, Hanns Lennart Wiesner, Rana Anani, Daisuke Kosugi, Luay Al Derazi, Guus van Engelshoven, Cassius Fadlabi, Ella Grace McPherson-Newton, Fadwa Naamna, Michelle Wong, Christiane Berndes, Steven ten Thije, Tatiana Lozano, Jepkorir Rose Kiptum, Herna´n Baro´n, Nell Donkers, Mitchell Esajas, Ina Hagen, Jagna Lewandowska, Karima Boudou Mzouar, Ong Jo-Lene, Petra Ponte, Ahilapalapa Rands, Randi Thommessen, Ana Bigotte Vieira, Natasha Marie Llorens, Nicolas Jones, Natalie Hope O’Donnell, Rodrigo Ghattas, Ina Hagen, Jasmine Hinks, Maria Jonsson, Natasha Marie Llorens, Michael McLoughlin, Maija Rudovska, Helle Siljeholm, Ana Laura Lo´pez de la Torre.