B 12000030 =25= = 16x17= Noir Blanc Bleu

André Cadere

Verworven in 1998

'B 12000030 =25= =16x17= Noir Blanc Bleu' van de Roemeense kunstenaar Andre Cadere is opgebouwd uit 21 houten schijfjes waarvan de dikte gelijk is aan de diameter. Ze zijn in de kleuren zwart, wit en bllauw gelakt en vormen een soort stok. Elke kleur komt even vaak voor. De kleuren wisselen elkaar af in verschillende combinaties.

Caderes oeuvre bestaat volledig uit 'barres de bois rond'. De stokken kunnen in lengte variëren van dertig centimeter tot twee meter. Ze bestaan altijd uit beschilderde segmenten die in verschillende kleuren zijn uitgevoerd. Cadere beperkt zich tot het gebruik van 8 kleuren; zwart, wit, geel, oranje, rood, paars, blauw en groen. De afwisseling van de kleuren wordt bepaald door een wiskundig systeem. Hij hanteert twee combinatiesystemen die hij aanduidt met de letters A en B. Cadere doorbreekt echter het systeem door in elke stok een 'fout' toe te laten in de vorm van een verwisseling van de kleuren.

Cadere presenteert zijn werk bij voorkeur terloops. Hij plaatst het bijvoorbeeld in de hoek van een zaal waar andere werken veel meer aandacht trekken. Cadere stelt zijn werk en de context waarbinnen het functioneert ter discussie. Hij lokt reacties uit door zijn werk overal met zich mee te dragen: in galeries, maar ook in restaurants, in de metro of op wandelingen door de stad. Hij zegt: "Het doel van mijn werk is gezien worden, wat betekent dat onverschillige, vijandige of liefdevolle reacties niet van belang zijn. Ik verzamel de gevoelens van het publiek niet. Mijn enige doel is er alles aan te doen om te laten zien wat ik doe." Zowel met zijn werk als met de presentatie ervan wil Cadere de bestaande regels in de kunstwereld aan het wankelen brengen. Hij maakt gebruik van een systeem dat hij gelijktijdig ondergraaft. In dit opzicht is zijn werk verwant aan dat van de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers.