Interrogation (what kind of bird are you?)

1956-1958

Max Ernst

Verworven in 1960
Locatie VAM, B0, 04, 00

Op dit overwegend rode schilderij zet Max Ernst met zwarte lijnen de contouren neer van een grote en een kleine figuur. Verder is het werk opgebouwd uit een heleboel kleine hoekige vormen. Deze vormpjes, die elkaar gedeeltelijk lijken te overlappen, zijn ontstaan door met een paletmes verf op het doek te zetten of er weer af te schrapen. Mogelijk heeft Ernst ook stukjes glad materiaal met een bepaalde dikte, bijvoorbeeld karton, achter het doek geplaatst tijdens het werken. De vormen hiervan drukken dan door in de schildering. In de hoek rechtsonder staat het woord INTERROGATION. In het midden van de onderrand staat op zijn kop de zin WHAT KIND OF A BIRD ARE YOU?

Max Ernst heeft veel geëxperimenteerd met technieken. De zogeheten frottagetechniek, die vooral op papier wordt toegepast, is een uitvinding van hem. Wanneer hij in 1925 al enige tijd geobsedeerd naar de planken vloer van zijn hotelkamer aan de Franse kust zit te kijken, legt hij stukken papier op het hout en begint hier met een potlood over te wrijven. De nerven drukken door op het papier. Hij is gefascineerd door de nieuwe mogelijkheden die deze techniek biedt. Het gaat hem daarbij niet om de exacte weergave van het afgewreven voorwerp, maar om de nieuwe werelden die hij langs deze weg kan scheppen. Eerder al gebruikt hij de collagetechniek om bestaand materiaal in eigenaardige combinaties bijeen te voegen. Ook in zijn schilderijen werkt hij met technieken als afwrijven en doordrukken. Dikwijls combineert hij deze met gedeeltes die hij met penseel schildert.

Ernst sluit zich in 1919 aan bij Dada, een beweging die zich rebellerend opstelt tegen de gevestigde orde. In 1924 wordt het surrealisme opgericht, waarin het toeval en het onderbewuste een belangrijke rol spelen. Ook Ernst hecht hier waarde aan. Op zijn veertiende wordt hij geconfronteerd met een merkwaardig toeval: zijn geliefde papegaai sterft in de nacht dat zijn jongste zus geboren wordt. De wrange combinatie van schuld en onschuld, en de sinistere toon die dikwijls uit Ernsts werken spreekt, vinden mogelijk hun wortels in dit voorval. Het motief van de vogel en de combinatie vogel/mens keren regelmatig terug in zijn werk. De figuren in 'Interrogation (what kind of a bird are you?) houden het midden tussen mensen en vogels. De vraag uit de titel, die zowel aan de geschilderde figuren als aan de toeschouwer gericht kan zijn, is een typisch voorbeeld van surrealistische dubbelzinnigheid.