Un albero di sei metri

Giuseppe Penone

Verworven in 1979

'Un albero di sei metri' betekent 'een boom van zes meter'. De Italiaanse kunstenaar Giuseppe Penone heeft voor dit werk een lange houten balk gebruikt waarbij de jaarringen van de oorspronkelijke boom aan de korte kanten zichtbaar zijn. Hij heeft vanaf de onderkant een bepaalde jaarring gevolgd naar de top door het hout van latere jaarringen te verwijderen. Zijtakjes die te voorschijn kwamen heeft hij laten zitten. Via dit proces is er een werk ontstaan dat aan één kant nog steeds een balk is, maar aan de andere kant de natuurlijke vorm van een boom blootlegt. Het werk wordt schuin tegen de wand gepresenteerd, bij voorkeur in combinatie met andere bomen van Penone.

In Penones werk speelt de natuur een belangrijke rol. Hij maakt processen als groei en verandering zichtbaar. Soms grijpt hij in het natuurlijke groeiproces van een boom in door bijvoorbeeld de stam te omwikkelen met ijzerdraad of er een afgietsel van zijn hand aan te bevestigen. In de loop der tijd vergroeien stam en toevoeging met elkaar.,In 'Un albero di sei metri' vraagt Penone aandacht voor het groeiproces door dit om te keren: door jaarringen te verwijderen gaat hij als het ware terug in de tijd. Uit de balk komt een eerder groeistadium van de boom te voorschijn. In dit werk zijn natuur en cultuur, in de vorm van boom en balk, onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Penone komt uit Garessio, een plaats in Italië waar de boerenbevolking een sterke band heeft met de natuur. De boer is van de natuur afhankelijk, maar beïnvloedt deze door zijn ingrepen. Een respectvolle omgang van de mens met de natuur is in beider belang. Deze verwevenheid komt tot uitdrukking in Penones werk. Zijn 'alberi' zijn toonbeelden van zowel natuurlijke energie als menselijke arbeid. Voor Penone is het proces van het afpellen het eigenlijke kunstwerk. ,De westerse samenleving is in haar vooruitgangsstreven steeds materialistischer geworden. Er is weinig aandacht meer voor de natuur. Eind jaren '60 ontstaat er onder kunstenaars de behoefte dit proces te keren. Nieuwe anti-materialistische kunstvormen als land art en performance doen hun intrede. In Italië ontstaat de arte povera. De vertegenwoordigers hiervan, waaronder Penone, hebben respect voor traditie en aandacht voor de natuur. ,