Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Untitled (Progression)

0181.JPG

1969

Donald Judd

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1970
Inventaris nummer 181

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Dit werk van de Amerikaanse kunstenaar Donald Judd bestaat uit een lange, holle aluminium balk, die rust op blokken aluminium van verschillend formaat. De balk is mat grijs, de blokken zijn van glanzend aluminium. De blokken lopen van links naar rechts op in grootte in de verhouding 1,1,2,3,5,8,13,21. De ruimtes tussen de blokken lopen van rechts naar links op in dezelfde verhouding. Alleen het grootste blok vindt geen weerspiegeling in een lege ruimte aan de andere kant van de balk.

'Untitled (Progression)' behoort tot een reeks wandsculpturen waarin Judd aantoont dat sculpturale ruimte niet kan bestaan zonder 'lege' ruimte. Volgens hem werken positieve en negatieve ruimtes nauw samen om de structuur van een sculptuur te vormen. Ruimte en sculptuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar niet alleen de ruimte binnen de sculptuur speelt een rol, ook de relatie tussen het kunstwerk en zijn omgeving is van belang. Dit aspect staat centraal in de minimal art, waartoe Judds werk behoort.,De maatverhouding van de blokken aluminium in 'Untitled (Progression)' is gebaseerd op de reeks van Fibonacci. In deze reeks wordt elk volgend getal gevormd door het optellen van de twee vorige.

Judd's sculpturen verwijzen naar niets anders dan naar zichzelf. "Mijn beelden zijn de werkelijkheid zelf en niet een imitatie ervan", zegt hij. Het is niet de bedoeling dat de beschouwer gaat associëren of zich onderdeel van de sculptuur gaat voelen. Judd wil feiten stellen. Hij verafschuwt iedere dubbelzinnigheid of persoonlijke inbreng. Sinds 1964 laat hij zijn sculpturen industrieel vervaardigen. Hij kiest voor een materiaal als aluminium omdat het een industrieel materiaal is, zonder 'beladen' voorgeschiedenis. Hij maakt sculpturen waarin elementen zoals kleur, volume, vorm, proportie, oppervlak en materiaal duidelijk zichtbaar zijn en niet veranderen door de context. De uitdaging voor de beschouwer zit in het analyseren van deze aspecten.

Context