Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Zonder titel

2285.jpg

1994

Ben Akkerman

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1996
Inventaris nummer 2285
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Dit werk van de Nederlandse kunstenaar Ben Akkerman is een vierkant schilderij waarop een patroon van elkaar kruisende horizontale en verticale lijnen te zien is. Dit raster is in licht reliëf aangebracht. Waar de lijnen elkaar kruisen, is het reliëf het sterkste. De hoofdkleur van het doek is okergeel. De rasterlijnen zijn helder geel. Ze reiken net niet tot de randen van het doek. Het schilderij is laag over laag opgebouwd. Door het proces van telkens verf opbrengen en weer gedeeltelijk weghalen, ontstaat er een verfstructuur die nergens hetzelfde is. De zijkanten van het doek zijn beschilderd met de hoofdkleur. Waar zij- en voorkant elkaar raken is een dikke verfkorst te zien.

De autodidact Akkerman begint in de jaren veertig met het schilderen van landschappen. Gaandeweg ontwikkelen zijn natuurlijke landschappen zich naar cultuurlandschappen met polders en dijken, palen en schuurtjes. In deze werken ligt het accent sterk op de compositie. Zijn kleurgebruik is sober en zijn werk wordt steeds abstracter. In 1973 maakt hij voor het eerst een volledig abstract schilderij.

De thematiek van Akkerman is het schilderen zelf. Hierdoor kan zijn werk gerekend worden tot de fundamentele schilderkunst. Hij schildert vaak een vorm in een vorm. In 'Zonder titel 1988-89' komt dit tot uitdrukking door het schilderen van een raster binnen de grenzen van het doek. Akkerman beschildert ook de zijkanten van zijn schilderijen. Hierdoor krijgen zij een objectachtig karakter. In de jaren tachtig maakt Akkerman een aantal werken met een achthoekige vorm. Deze vorm versterkt de objectmatige werking.

Context