Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Bergense School

Bergense School

Berg, ElseBlaaderen, Gerrit Willem vanBoendermaker, CornelisEssers, BernardLe Fauconnier, Henri Victor GabrielFilarski, Dirk Herman WillemGestel, LeoHerwijnen, Johannes Adrianus George vanHynckes, RaoulKelder, ToonKuijten, Henricus JohannesMaks, CeesRädecker, JohnSchuhmacher, WimSluijters, JanDe Smet, GustaveToorop, CharleyWiegman, MatthieuWiegman, PietWijngaerdt, Piet

Berg, Else
Blaaderen, Gerrit Willem van
Boendermaker, Cornelis
Essers, Bernard
Le Fauconnier, Henri Victor Gabriel
Filarski, Dirk Herman Willem
Gestel, Leo
Herwijnen, Johannes Adrianus George van
Hynckes, Raoul
Kelder, Toon
Kuijten, Henricus Johannes
Maks, Cees
Rädecker, John
Schuhmacher, Wim
Sluijters, Jan
De Smet, Gustave
Toorop, Charley
Wiegman, Matthieu
Wiegman, Piet
Wijngaerdt, Piet
Van 12-06-47 tot 14-07-47

Groepstentoonstelling - Opening : E.L.L. de Wilde ; Inleiding : H.L.C. Jaffé (hoofdconservator Stedelijk Museum, Amsterdam) - Met documentatie

Deze overzichtstentoonstelling belicht het individuele werk en de overeenkomsten tussen de deelnemers van de Nederlandse kunstenaarskring rondom Leo Gestel getiteld: de Bergense School. De Bergense School is de benaming van een groep schilders die in de periode 1915-1925 in het Noord-Hollandse Bergen werkte en veelal woonde. Het werk van de Franse schilder Le Fauconnier is belangrijk geweest voor het ontstaan van de Bergense School. De tentoonstelling werd gemaakt naar aanleiding van het overlijden van dhr. Pieter Boendermaker, mecenas voor en verzamelaar van de Bergense School. H.L.C. Jaffé (conservator Stedelijk Museum Amsterdam) ziet - in zijn catalogusinleiding - de kunstenaarskring als Nederlandse afwending van het Impressionisme, zoals in Frankrijk het Kubisme en in Duitsland het Expressionisme werd gezien. De Nederlanders kiezen niet voor het landschap, maar voor stillevens en portretten die een grote mate van rust en bestendigheid in zich hebben. De Bergense schilders hanteren een ruig palet; het landschap wordt met grove penseelstreken en diepe 'aardse' kleuren weergegeven. Na 1925 verdwijnt deze kenmerkende intense manier van schilderen onder invloed van het opkomende Realisme