Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

In de vitrines: Cosey Fanni Tutti

https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2005/cosey_fanni_tutti/220805 015.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2005/cosey_fanni_tutti/220805 016.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2005/cosey_fanni_tutti/220805 020.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2005/cosey_fanni_tutti/220805 024.jpg
+21
Cosey Fanni Tutti
Van 08-05-05 tot 21-08-05

Opmerkingen: Locatie: Bibliotheek. - Curator: Diana Franssen (hoofd bibliotheek en archief) - Solotentoonstelling - Met documentatie

Cosey Fanni Tutti werd bekend vanwege haar aandeel in de performances van COUM Transmissions en de Britse elektronische avant-garde band Throbbing Gristle. Daarnaast voerde zij vanaf 1973 individuele acties uit. Hierin onderzocht zij de vrouwelijke naaktheid in de context van pornografische tijdschriften en films, de modellenwereld en de striptease. In de vitrines toont haar betrokkenheid met Fluxus- en Mail Art-projecten. Vanaf de jaren zeventig vervaardigde zij publicaties en verzamelde zij brochures waarin zijzelf als fotomodel optrad. De verschillende opvattingen over het vrouwbeeld -pornqueen of madonna, model of kunstenaar, zelfportret of enscenering - komen aan bod. Daarbij tart zij het wankele evenwicht tussen de puriteinse moraal en de artistieke vrijheid. Belangrijk in haar gedachtegang zijn de verschillende contexten waarin haar werk functioneert, waardoor een verschuiving van betekenis optreedt. Haar werken zijn zelfbewuste acties die berusten op het feit dat de vrouw/kunstenaar de regie voert over het visualiseren van haar eigen beeltenis of zoals Carolee Schneemann schreef: "I was permitted to be an image/but not an imagemaker creating her own self-image". Alle foto's: Peter Cox