In de vitrines: Het conceptuele kunstenaarsboek uit de collectie van het Van Abbemuseum
![https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2005/stanley_brouwn_werken/foto-bibliotheek.jpg](/nl/tentoonstellingen/in-de-vitrines-het-conceptuele-kunstenaarsboek-uit-de-collectie-van-het-van-abbemuseum/https-mediabank-vanabbemuseum-nl-vam-files-alexandria-publiciteit-zaaloverzichten-2005-stanley_brouwn_werken-foto-bibliotheek.jpg/@@images/image/huge)
In de jaren zestig keerden kunstenaars zich af van de traditionele media, maar ook van de traditionele instituten die deze kunst tentoonstelden. Men had behoefte aan een ander platform, want het museum was autoritair in zijn keuzes en het bevestigde de zittende macht. Kunstenaars stichtten alternatieve expositieruimtes en zochten naar andere kunstvormen, waarmee zij hun ideeën konden realiseren. Hoewel kunstenaarsboeken al langer bestonden kreeg die kunstvorm in de jaren zestig een nieuwe betekenis. Een boek was een democratisch podium; het was - in eigen beheer - en goedkoop te produceren en door de soms hoge oplage was het boek in principe voor iedereen te koop, voor een relatief lage prijs. Het Van Abbemuseum bezit een grote collectie conceptuele kunstenaarsboeken. In dit genre gaat het meer om de idee - het concept - dan om de vorm. Vaak betreft het beschrijvingen die het doel hebben om een werk, een gebeurtenis of situatie in gedachten op te roepen door middel van instructies, notities, schetsen, kaarten en grafieken. Centraal staat de productie of receptie van kunst, waarmee de ervaring van de werkelijkheid opnieuw wordt gedefinieerd en ook de niet zichtbare realiteit binnen de ervaring van kunst wordt gebracht. In de vitrines toont verschillende vormen van het conceptuele kunstenaarsboek die inmiddels gelden als volwaardige uitingen binnen de oeuvres van kunstenaars zoals Seth Siegelaub, Sol LeWitt, Hanne Darboven, Douglas Huebler en John Baldessari. Speciale aandacht werd geschonken aan de boeken van Stanley Brouwn, waarvan alle exemplaren werden getoond en die anders dan te doen gebruikelijk ook konden worden ingezien